Kaartje maken in Qgis

Gestart door wimdewild, september 15, 2022, 15:34:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimdewild

Hallo, ik heb van iemand een dataset (csv) ontvangen uit waarneming.nl en die wil ik graag verwerken in een kaart in Qgis. Mijn persoonlijke data komen uit de NDFF en die stippen worden prima weergegeven, maar die uit waarneming.nl niet. Ik gebruik in Qgis de optie "laag toevoegen" en vervolgens "tekengescheiden". Dan moet ik bij de waarneming.nl set een x en y pad opgeven, maar vervolgens worden er helaas geen stippen zichtbaar (ik heb  lat en long geselecteerd en ook omgekeerd geprobeerd). Onder het scherm, bij de voorbeeldgegevens, staat alles netjes in een rij zoals ik dat bij de NDFF data zie.  Heeft het feit dat het niet lukt te maken met de geometrie? Ik heb voor waarneming.nl WGS 84 geselecteerd, geprobeerd met en zonder DMS maar geen resultaat. Weet iemand wat er hier misgaat?
Vriendelijke groet, Wim

Martijn van Sluijs

Net geprobeerd, en bij mij lukt het wel, met de volgende instellingen:
Vriendelijke groeten,
Martijn

Martijn van Sluijs

Als het met deze instellingen niet lukt; probeer het volgende:
- controleer of QGIS de laatst beschikbare (stabiele) versie is
- rechtermuisknop op de nieuw gegenereerde laag, en klik op "op kaartlaag inzoomen" (hiermee kunnen we kijken of de punten helemaal niet geladen worden, of dat ze misschien op een onverwachte, verkeerde, plek worden ingeladen)
Vriendelijke groeten,
Martijn

wimdewild

Hallo Martijn, dank voor je reactie.
Ik heb Qgis geüpdatet tot de meest recente versie. Maar als ik CSV bij de bestandsindeling selecteer, dan krijg ik geen gegevens, alleen als ik "Zelfgekozen tekstscheiders" selecteer (en puntkomma aangeef).
Ik heb nu dezelfde Geometrie CRS geselecteerd als in jouw voorbeeld.
Helaas kan ik met de rechtermuisknop niet de functie "zoom" gebruiken, dit kan wèl bij de lagen uit de NDFF.....

Vr groet
Wim


Martijn van Sluijs

Is het bestand waar het om gaat een directe export uit waarneming.nl, of is er al aan geknutseld?
Vriendelijke groeten,
Martijn

wimdewild

Het komt direct uit waarneming.nl , maar ik zal dit extra checken bij degene die het aangeleverd heeft.

Martijn van Sluijs

#6
Als dat inderdaad zo is, dan mag je mij eventueel een persoonlijk berichtje sturen voor mijn mailadres, en het bestand waar het om gaat doorsturen. Dan kan ik kijken of het met dat bestand bij mij ook lukt of niet.
Vriendelijke groeten,
Martijn

wimdewild

Ja, ik heb het nagevraagd en ik heb een bestand uit waarneming.nl .
Ik heb voor de zekerheid een nieuw project in Qgis gemaakt met alléén dit bestand om te karteren, maar nog steeds geen succes .

hiskodevries

Wim, je moet even aan de waarnemer vragen om het het csv bestand opnieuw te exporteren vanuit https://waarneming.nl (en niet vanaf de oude site) en gelijk naar jouw door te sturen.
Grote kans dat de waarnemer zelf het bestand heeft geopend en opgeslagen waardoor de getal notatie niet meer klopt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn van Sluijs

Het bestand (wat ik inmiddels via de email heb ontvangen) is inderdaad niet meer comma-separated. Dat was mijn eigen testexport (via de nieuwe site, zonder openen in andere programma's oid) wel, dus daar zat het probleem. Echter: je hoeft niet opnieuw te exporteren.

1. Selecteer bij bestandsindeling "Zelfgekozen tekstscheiders". Als het goed is vinkt QGIS nu zelf 'tab' aan, en vult bij aanhalingsteken " in, en bij escape ook ".
2. Selecteer bij opties voor record en velden "deciminaal scheidingsteken is de komma"
3. x veld = lng, y veld = lat

Zie:
Vriendelijke groeten,
Martijn

wimdewild

Het werkt nu! Hartstikke bedankt  :duim:
Vriendelijke groet,
Wim

Martijn van Sluijs

Vriendelijke groeten,
Martijn