Hoofdmenu

peterselie

Gestart door Willy, september 08, 2022, 20:52:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Kan een admin mij bevestigen dat deze roest op een peterselieplant zit.Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/254216414/.
1 Hondspeterselieroest - Puccinia nitida microscopisch onderzocht
datum: 2022-09-05

foto's:

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

nielseimers

Kan je een foto van de gehele plant maken? Er zijn een aantal soorten die sterk op Peterselie lijken, zoals Lavas en Selderij.

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

nielseimers

Lastig, ik laat deze over aan iemand die hier beter in thuis is. Ik vind het trio vegetatief altijd lastig en moet me er weer even in verdiepen.

Willy

Hij staat op een volkstuinencomplex ik probeer de eigenaar van deze tuin te vinden dan weet ik zeker welk soort het is.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Rien Ondersteijn

Willy : je hebt deze als Puccinia nitida aangemeld , maar áls die werkelijk op [tuin]Peterselie staat , dan wordt het Puccinia petroselini.
[da's nóg specialer...].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willy

Hij staat inderdaad op (tuin)peterselie Puccinia nitida.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Rien Ondersteijn

Hondspeterselie is heel wat anders dan tuinpeterselie..  ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

ejslootweg

P. petroselini is een synoniem van P. nitida. Overblijfsel uit de tijd dat ze per nieuwe waardplant er een nieuwe soort van maakten.

groeten, Erik
groeten, Erik

Henri van Dodeweerd

Citaat van: ejslootweg op september 09, 2022, 16:44:46 PM
P. petroselini is een synoniem van P. nitida. Overblijfsel uit de tijd dat ze per nieuwe waardplant er een nieuwe soort van maakten.

groeten, Erik

Waarbij de P. petroselini status algemeen heeft en de P. nitida zeer zeldzaam  :rolleye:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

ejslootweg

Het verbaast me een beetje dat P. petroselini in de database staat. En ook nog eens zonder auteursnaam. Er moet nog eens flink de bezem door de schimmels.
groeten, Erik

Rien Ondersteijn

Citaat van: ejslootweg op september 09, 2022, 16:44:46 PM

groeten, Erik

Wist ik niet -Merci. ['apart overblijfsel'-  :blink:].
-mocht Tuinpeterselie de waardplant zijn , dan blijft het toch een bijzondere vondst volgens mij, want ik kan [nog] nergens vinden dat die ooit hierop is gevonden. Volgens de Verspreidingsatlas is de laatste vondst op Aethusa van 1982...
[in België ook niet op Tuinpeterselie dacht ik]
Groene groe[n]tjes.Rien.

ejslootweg

zeker een mooie vondst. De afgelopen jaren wel weer een aantal keer gevonden op hondspeterselie, maar zover ik weet nog niet op tuinpeterselie. Lijkt me nuttig als hier van wat materiaal in een collectie terecht komt.

groeten, Erik
groeten, Erik

Willy

Als er iemand wat materiaal wil ik heb een takje opgehaald en op water staan.
Dan laat je het maar weten.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

ejslootweg

graag. Ik stuur zo een berichtje met mijn adresgegevens.

groeten, Erik
groeten, Erik

RutgerB

Ik gok dat het Lavas is. Dan dus waarschijnlijk ook Lavasroest (Puccinia bornmuelleri)? Wel apart dat daar geen waarnemingen van zijn.  https://waarneming.nl/species/910112/photos/?

https://nl.jardin-planetario.com/17829638-maintain-lovage-cutting-and-wintering#:~:text=Schimmelpathogenen%3A%20Roest%20(Puccinia%20bornmuelleri),het%20blad%20te%20zien%20zijn.
CiteerSchimmelpathogenen: Roest (Puccinia bornmuelleri) of Septoria-bladvlek (Septoria apiicola ) komen vaker voor bij lavas. De roest komt voor op bladeren en bladstelen, waar het sporenafzettingen vormt. Je herkent het aan de roestrode tot gele vlekken, die vaak aan de onderkant van het blad te zien zijn.

ejslootweg

Ik heb vandaag het materiaal van Willy binnengekregen. Het was inderdaad Lavas (nog even snel een vergelijkend onderzoek met de selderij en lavas in de tuin) en de roestsporen kloppen ook goed voor P. bornmuelleri. Die roest is de afgelopen jaren met een aardige opmars bezig in Europa. Vroeger alleen bekend uit Iran en omgeving, maar sinds 2000 duikt hij in het een na andere land in Europa op. Heb hem zelf nog niet eerder gevonden. Op verspreidingsatlas staat al wel een stip in Noord Holland; https://www.verspreidingsatlas.nl/2015920# . Daar staan onder het kopje literatuur ook de artikelen over de eerste meldingen in onze buurlanden.

groeten, Erik
groeten, Erik

Willy

Bedankt dat het is opgelost.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks