Vleermuizen waarneming hoe en wat.

Gestart door adriaan, augustus 31, 2022, 17:37:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

adriaan

Allen, op onze beveiligings camera's zie ik met regelmaat de lampen snachts aanspringen (Bewegingsmelders) waarbij er geen dieren op de grond te bespeuren zijn. Ook hoor ik niets qua geluid van roepende uilen oid op het moment dus ben ik bijna zeker van vleermuizen, omdat we soms ook in de schemer nog zien.

Nu zou ik graag een vaste opstelling willen maken voor de waarnemingen, logischerwijs is hier een bat detector of ultrasone microfoon voor nodig. Nu wil het toeval dat ik een 220v en een netwerk aansluiting vlak aan de rand van de schuur beschikbaar heb, en een raspberry pi 4 die "over" is na eerdere projectjes.

Ik ben al veel tegen gekomen over de types microfoons die goed op een Pi werken als bat detector, maar wat is belangrijke informatie voor de experts op waarneming?

Ik lees over time expansion opnames, over opnames die omgezet worden naar hoorbare frequenties. En ik zie soms foto's van sonogrammen op de determinatie paginas.

Hoe maken jullie de sonogrammen? Ik heb in het verleden wel is audacity gebruikt, maar kon niet vinden waar die duidelijke gekleurde sonogrammen gemaakt worden.

Daarnaast, is het handig qua opname het geluid omgezet te hebben, of is een sonogram duidelijker voor de expert? Vleermuizen is voor mij totaal nieuw. Maar op ons boeren bedrijf zijn ze 99% zeker aanwezig. Meerdere oude schuurtjes waar met ventilatie gaten en kapotte ruitjes hebben reeds een vaste broedplek voor de kerkuil verzorgd, dus dan vermoed ik dat er ook vleermuizen in de nokken of in het plafond rusten.

Ik hoor graag wat voor de vleermuis experts prettig is om determinaties te kunnen bevestigen, het lijkt me erg leuk een vaste luisterpost te maken. Het voordeel van de Pi is dat ik zelf via het netwerk de audio bestanden continu naar mijn grote opslag server kan laten sturen, en dan wanneer het uitkomt er is doorheen spitten om ze op waarneming te rapporteren, zo loopt de geheugenkaart nooit vol/word niet beschreven.


Douwe van der Ploeg

Hoe sonogrammen te maken: probeer het programma BatExplorer eens. Gratis te downloaden via https://www.batlogger.com/en/products/batexplorer/, en via de trialversie kan je prima losse .wav-bestanden bekijken. Doe dan wel Open Recording en werk niet met projecten, want dan willen ze geld zien..

Wat we nodig hebben voor validatie wisselt wat: de makkelijke soorten zijn prima te doen vanaf een goed sonogram, maar bij anderen wordt het lastiger en is het wav-bestand nodig. Soms kan het ook gewoon niet.
Douwe van der Ploeg

adriaan

Mijn excuses voor de late reactie, door omstandigheden helaas niet aan gedacht mij weer even te melden.

beiden dank voor de informatie, ik ga me er in verdiepen  O0