Valsa sordida an. Cytospora chrysosperma. Mic gevonden!

Gestart door Jan Mudde, september 08, 2022, 11:08:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Mudde

Beste mensen,

Ontdekt door Marina Pruysers op 3 september. Ik heb ca. 2 meter duidelijk geïnfecteerd materiaal liggen en zoek iemand die een deel daarvan kan en wil bekijken om de determinatie te kunnen bevestigen.

Edit 15.IX.2022; Inmiddels is materiaal bij Stip Helleman afgeleverd. Stip is bereid om het microscopisch te bekijken. Mocht dat niet tot een determinatie leiden dan zullen we voldoende materiaal trachten te verzamelen voor een DNA-sequencing in een Spaans laboratorium.

Grtz, Jan Mudde

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/254035329/.
1 Populierenkarafjeszwam - Valsa sordida verzameld (in collectie), veldwaarneming
datum: 2022-09-03
locatie: Aalten - Aaltense Goor (GE)

foto's:













Edit 08.IX.2022; Als eerste opgemerkt door Marina Pruysers zie https://waarneming.nl/observation/254019679/ Op 07.IX.2022 ca. 2 meter aan geïnfecteerd hout verzameld. Het "draderige" beeld was grotendeels niet meer zichtbaar waarschijnlijk ten gevolge van de overvloedige regenval van eerder deze week. Het betreft een uitgewaaide tak met aan de basis een doorsnede van ca. 30 cm. Tak komt uit een oudere Populus spec, duidelijk aangeplant in een laan die WNW-OZO georiënteerd aangelegd is en dan aan de N zijde van de boom. Op dit moment ligt de tak in het verlengde van de rij ten oosten aan de stamvoer, deels overwoekerd door vegetatie. Het gaat om een verse tak waarbij de grootste vertakkingen nog duidelijk in leven waren toen de tak uit de boom is gewaaid. Een deel van de takken met een doorsnede van minder dan 5 cm is wel dood, daarvan laat soms de schors al los. Over de gehele tak, dus zowel op het dikke deel als op de dunnere (tot max 0,5mm doorsnee) is de schimmel zichtbaar als oranje opliggende en duidelijk uit de bast voortkomende bulten en bultjes. Materiaal ligt nu voor het grootste deel gewoon buiten en een dikke ca 5 cm doorsnede en een dunne ca. 2 cm doorsnede liggen binnen op kamertemperatuur. Oorspronkelijk commentaar bij eerste invoer; Mossenexcursie BLWG met Rudi Zielman. Op Populus spec. Op dode takken van 5 cm doorsnede tot wel 20 cm doorsnede. Bomen in een singel/laan. Deels beschaduwd en deels onbeschaduwd. Valhout van omgewaaide en/of gekapte bomen. Aan de staat van het hout te zien lag het er in ieder geval al meer dan een jaar. Massaal aanwezig
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

e.moors

Hallo Jan,

Ik had je vraag ook al op de NMV facebook pagina voorbij zien komen.
Ik wil niemand ontmoedigen, misschien komt er iemand voorbij die het wil proberen, maar het is een heel lastig probleem.

Op ascofrance staat een sleutel voor het geslacht Valsa: http://www.ascofrance.com/uploads/forum_file/Munk-Valsa-key-0001.pdf
en daar staat in de inleiding het volgende:

This genus constitutes one of the most intricate problems in the taxonomy of Pyrenomycetes

En even verderop in diezelfde sleutel:

The spore-size is very variable within each species; and the differences in spore-size between
the species is not very significant. This means that the spore-size is of very little use
in definition of species.

The size of the perithecia and their number in the stroma seem to be variable characters.

Some species are distinctly host-specific or with a narrow range of host-plants belonging to
the same family, e. g. Valsa germanica on Salix and Populus.
Others seem to be ubiquitous (e.g. Valsa ambiens);
it is remarkable that even the rather host-specific species seem to be widely variable.


De introductie eindigt met:

As a conclusion:
The taxonomy of Valsa cannot possibly be solved by herbarium-studies, not even approximately.
We need large series of cultur experiments for solution of the problems.
Valsa germanica probably is a good species; all other binomials are applied tentatively.


Deze sleutel is misschien niet zaligmakend (misschien is het zelfs geen Valsa) , maar ik heb zo mijn twijfels of hier uit te komen is.
mvg. Eric

Jan Mudde

Hallo Eric,

ja ik was ook al een en ander aan literatuur betreffende Valsa tegengekomen en daaruit werd me ook duidelijk dat het beslist geen één-tweetje zou worden. Ik hoop dat iemand iig de zaak zou willen bekijken en heb al wel wat tips gekregen wie te benaderen daarvoor. In het slechtste geval blijft het een vraagteken maar dan is er bij mij wel en knopje aangezet om extra op te letten bij valhout Populus en gevelde Populussen. Wellicht dat er ooit wel een goed antwoord te geven is. Blijft boeiend en verrassend die natuur! dank in elk geval voor je inspanningen met navorsen! Waardeer ik hogelijk!

Grtz,

Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on