Hoofdmenu

Havikskruid

Gestart door Menko Vlaardingerbroek, september 07, 2022, 11:43:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

Menko Vlaardingerbroek

Wie kan mij helpen met dit havikskruid? Ik heb geprobeerd het met de Heukels te determineren, maar dat valt me niet mee.

Het eerste kenmerk dat genoemd wordt is aan- of afwezigheid van rozetbladeren. Dat is nog eenvoudig: aanwezig!
Schermhavikskruid en boshavikskruid vallen dus af, en stengelomvattend is het ook niet.

Dan wordt er gekeken naar de tanden aan de rand van de rozetbladeren. Die wijzen op mijn foto een beetje naar achteren. Dat wijst op muurhavikskruid, maar dan moeten de bladeren ook een hartvormige of afgeknotte of afgeronde voet hebben en dat is niet het geval. De gevlekte bladeren en beklierde omwindsel passen wel weer, maar helemaal klopt het niet.

Kortom, ik kom er niet helemaal uit. is het mogelijk te zeggen wat het is?

Waarneming: https://waarneming.nl/observation/251240404/.

foto's:




Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

nielseimers

Ik zie 1-3 stengelbladen, rozetbladen met een wigvormige bladvoet en een omwindsel met klierharen. Je hebt hier dus te maken met Dicht havikskruid (Hieracium sect. Vulgata). Er zijn vaag wat vlekjes op het blad te zien, dus je mag dit specificeren naar Gevlekt havikskruid, een groep soorten binnen deze sectie.

Menko Vlaardingerbroek

Hartelijk dank! Ik denk dat ik wat in de Heukels stond niet goed geinterpreteerd heb.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek