Steenortolaan? - Kazachstan

Gestart door IJsvogelaar, september 06, 2022, 22:11:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

IJsvogelaar

I would like to know which species this is
It concerns this observation
http://observation.org/waarneming/view/253107508
Grey-necked Bunting - Emberiza buchanani observed at 2022-08-22 Kazakhstan - Raiymbekskiy
Photos:




thanks in advance Thijs de Groot
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

frankneijts

No (or hardly none) emberiza-pattern on the tertials points to Grey-necked Bunting, one of the exceptions in the genus Emberiza that doesn't show the e-pattern
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

IJsvogelaar

Enig idee wat het dan wel kan zijn, Frank? Hij mist het koppatroon van de andere gorzen in dat gebied. De kleuren en oogring leken me het meest op (een jonge?) Steenortolaan.
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

frankneijts

Citaat van: IJsvogelaar op september 11, 2022, 13:48:22 PM
Enig idee wat het dan wel kan zijn, Frank? Hij mist het koppatroon van de andere gorzen in dat gebied. De kleuren en oogring leken me het meest op (een jonge?) Steenortolaan.

Ik dacht dat ik juist bevestigd had dat t n Steenortolaan is Thijs vanwege het ontbreken van een (duidelijk) Emberiza-patroon in de tertials..😎
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Je Engelse antwoord is verwarrend. Het kan zowel als bevestiging als ontkenning van steenortolaan worden gelezen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

IJsvogelaar

Ja ik las ook een ontkenning, maar ben blij met de bevestiging! Dank, Frank! :duim:
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

migratorius

Ik vind de vogel te moeilijk, maar Grijze Gors kan het op basis van het afwezige "emberiza-patroon" toch ook zijn?

JanHein

frankneijts

Citaat van: migratorius op september 19, 2022, 14:23:34 PM
Ik vind de vogel te moeilijk, maar Grijze Gors kan het op basis van het afwezige "emberiza-patroon" toch ook zijn?

JanHein

Op basis van het tertialpatroon zou dat kunnen maar het betreft mi n 1e winter, geen juveniele vogel (binnenste gdv lijken al geruid) en dan zou Grijze al n markanter koppatroon moeten hebben met in elk geval n vrij duidelijke donkere oogstreep en vooral teugel (zie de nieuwe Nils, blz 990) en dat op deze foto's lijkt die teugel nu juist erg 'kaal' en dat klopt beter voor Steenortolaan (zie Nils p 998).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'