Komen er nieuwe badges?

Gestart door Joris12345, augustus 26, 2022, 17:37:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joris12345

De badges -zoals 3 sterren voor 5 soorten amfibieën - werken voor mij echt enorm motiverend. Ze geven mij een idee welke dierengroepen nog voor het oprapen moeten liggen en zo heb ik altijd iets om me verder in te verdiepen. En ik ben vast niet de enige voor wie dit helpt om heel veel meer waarnemingen te doen!

Dus allereerst complimenten voor de badges!

En wat ik dan natuurlijk hoop is dat de badges verder uitgebreid gaan worden.

De max is altijd 5 sterren per badge, maar in het veld ervaar ik dat vaak niet als een redelijk voltooide verzameling en dat is jammer. Zo kun je bij een aantal diergroepen nog makkelijk het dubbele scoren, ook zeker met alleen spontaan een beetje zelf ontdekken en zonder te hoeven twitchen:

  • de vogels (100 soorten voor 5 sterren)
  • nachtvlinders (bij 150 soorten)
  • kevers (bij 50)

Bij deze badges zou een hoger soortenaantal voor de badgesterren beter passen, of wellicht een 6de en 7de ster haalbaar maken maar dat moet dan ook weer voor de andere badges misschien.

Op zich zijn er bij alle badges nog veel meer soorten te scoren, maar dat komt vaak neer op microscopisch onderzoek of extreem twitchen, en dat hebben jullie terecht niet als vereiste gesteld voor de badges. Vandaar specifiek het bovenstaande lijstje.

Het zou daarnaast leuk zijn als er meer diersoorten voor badges meetellen. Ik snap dat de gebruikersvriendelijkheid/interface eronder lijdt als alle kevervarianten een eigen badge zouden krijgen, maar, het zou gebruikers ook weer extra prikkelen als ze naast hooiwagens ook springspinnen etc te scoren hebben. Ik mis een badge voor geleedpotigen in het algemeen, net als voor vliegen/muggen en vissen. Tegelijkertijd betreur ik dat wespen nergens aan bijdragen.

Idee: een badge-indeling naar hoofd en subgroepen. Zoals de lieveheersbeestjesbadge nu ook binnen de keverbadge valt. Eventueel zelfs de lieveheersbeestjes pas zichtbaar maken bij 5 sterren voor kevers. Te denken valt bijvoorbeeld aan subbadges voor roofvogels, weidevogels, macronachtvlinders, loopkevers, etc.

Verder is de sprinkhanenbadge erg lastig. Mijn waarneming met geluidsopnames worden maar niet beoordeeld. Waarnemingen met foto komen veel te vaak op verzamelgroep veldsprinkhaan of Chorthippusgroep uit. Ik kan die badge alleen halen als ik zelf de soorten gok en ze niet worden beoordeeld (naar verzamelgroep).

De weekdierenbadge is lekker pittig voor 5 sterren, tot je kokkels op het strand gaat fotograferen en zo hups tientallen soortjes afvinkt. De badge uitsplitsen naar slakken en schelpdieren zou leuker zijn.

Tot slot: de dagvlinders vragen om maar liefst 500 waarnemingen, voor slechts 25 verschillende soorten. Dat is wat aan de lage kant. Ik tref er 29 bij 150 waarnemingen zonder gekke dingen te doen.

JolienMorren

Beste Joris,

Bedankt voor je uitgebreide feedback en je positieve woorden! Leuk om te horen dat je de badges zo motiverend vindt. De badges hebben weinig aandacht gekregen sinds de uitkomst van de app, maar toevallig heb ik net vorige week een eerste afspraak gehad met een andere organisatie voor het maken van een nieuwe badge voor een van de soortgroepen die je hebt genoemd. Dat is een proces wat wel even gaat duren, maar ik hoop dat het nog wel dit kalenderjaar gaat lukken. Meer dan dit durf ik hier nog niet over te zeggen, wil geen beloftes doen of dingen verklappen :)

Sommige badge ideeën de je deelt hebben we zelf ook al gehad, maar die blijken in de praktijk moeilijk uitvoerbaar voor ons. Dat heeft vooral te maken met het opstellen van soortenlijsten en de taxonomie op de site. Ik heb zelf ook al eens gevraagd naar een spinnenbadge, maar dat lijkt op dit moment niet haalbaar. Ik vind het idee van een springspinnenbadge wel goed, misschien dat die nog wel te doen is.

Ik neem je feedback mee in ieder geval! Ik zou het ook leuk vinden om de badges langzaam verder uit te breiden, en de eerste plannen zijn hiervoor in ieder geval al onderweg.

Joris12345

Hoi Jolien,
Fijn dat je mijn feedback deze aandacht geeft!

Ik denk dat er ongemerkt best wat mensen met de badges bezig zijn, vooral degenen die in alle planten en beesten geinteresseerd zijn. Helaas zien de meeste vogelspotters als grootste groep van waarneming.nl nu meteen het plafond van 5 sterren als ze inloggen. Daar misschien een quick win (al wil je misschien geen extreem twitchgedrag stimuleren en zit je met het verschil binnenlandse vs internationale vogelaars, oftewel max 500 vs max 9000 soorten).

Jammer van de technische beperkingen voor andere badges, maar ik wacht gewoon geduldig af wat je nog uit de hoge hoed kan toveren en ben blij met ieder soortje dat ik kan tellen!!!