Hoofdmenu

Welke zuring?

Gestart door P. Klarenbeek, september 05, 2022, 15:39:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Klarenbeek

Ik heb in een klein beekje dat in droge zomers droogvalt, een aantal zuringen gevonden zonder bloeiwijze. Ik kom er niet uit welke soort(en) het zijn. Sommigen hadden veel rood zoals waarneming 1, sommigen hadden geen rood zoals waarneming 2. Ook waren er exemplaren met heel weinig rood (alleen kleine rode stipjes). Kan iemand hier iets van maken? En zo ja, op welk kenmerk let je dan?


Waarneming 1: https://waarneming.nl/observation/254188114/.
1 Zuring spec. - Rumex spec. vegetatief, veldwaarneming
datum: 2022-09-03
locatie: Gaanderen - Kloosterlaan e.o. (GE)

foto's:



Waarneming 2: https://waarneming.nl/observation/254188112/.
1 Zuring spec. - Rumex spec. vegetatief, veldwaarneming
datum: 2022-09-03
locatie: Gaanderen - Kloosterlaan e.o. (GE)

foto's:





Alvast dank,

Patricia

Rien Ondersteijn

De eerste is een Bloedzuring[wordt vaak in moes/volkstuinen geteeld]-de tweede zou ik Moeraszuring noemen.
[je zult wel je redenen hebben om ze beide te vervagen]
Groene groe[n]tjes.Rien.

P. Klarenbeek

#2
Rien, bedankt voor je antwoord. Niels heeft van de tweede waarneming Kluwenzuring gemaakt. Ik twijfelde o.a. tussen Kluwenzuring en Moeraszuring, dus dat jullie het niet met elkaar eens zijn maakt het er voor mij niet duidelijker op. Wat maakt het voor jou Moeraszuring en niet de andere?

Het vervagen heeft niet specifiek met deze waarnemingen te maken. Maar heb er wel m'n redenen voor. Als je daardoor informatie niet kunt zien, die wel nodig is om tot een conclusie te komen, geef het maar aan, dan zet ik het erbij in dit topic.

Rien Ondersteijn

Als de waarneming openbaar is kan iedereen makkelijk het biotoop zien en in lastige gevallen kan men er zelfs op uit trekken om te gaan kijken...
Ook kan men eventueel de geschiedenis bekijken bij twijfel.
[ik ben in principe zelden een 'vervager'-Sorry].
Over de Kluwenzuring: ik vind de bladeren nogal lang in verhouding tot de breedte en de hartvormige bladvoet is bij veel bladeren niet te zien, maar misschien komt dat nog. In ieder geval heeft de validator het laatste woord en zeker iemand met zo'n gigantische ervaring als Niels hier en overal .
Groene groe[n]tjes.Rien.

P. Klarenbeek

Ieder heeft z'n eigen overwegingen in wel/niet vervagen. Ik snap jouw overwegingen ook wel. Deze waarnemingen zijn echter gedaan op privéterrein waarbij ik toestemming van de eigenaar heb om te inventariseren. De eigenaar heeft liever niet dat er allerlei mensen ongevraagd op eventueel bijzondere waarnemingen afkomen, dus mij is gevraagd geen openbare waarnemingen te plaatsen.
Daarnaast deed ik oorspronkelijk m.n. dagvlinderwaarnemingen en helaas heb ik gemerkt dat melding van bijzondere soorten soms tot bijzonder ongewenste situaties leidde door de hoeveelheid mensen die eropaf kwamen. Platgetrapte en vernielde vegetatie, wat soms zelfs tot afsluiting van bepaalde terreinen leidde. Jammer voor mij, maar wel begrijpelijk om dat stuk te beschermen. Daarom ben ik sindsdien voorzichtiger geworden. Alleen de bijzondere soort vervagen heeft niet altijd zin. Sommige mensen zijn kundig genoeg om dan vanuit de niet-vervaagde waarnemingen toch te bepalen waar je de bijzondere soort gezien hebt.

Over de Kluwenzuring: Niels geeft aan dat het Kluwenzuring is omdat de bladvoet licht hartvormig is. Dan houden we het voor nu daarop. Ik zal kijken of ik later nog eens terug kan gaan om te kijken hoe de planten zich ontwikkelen. Maar dat is afhankelijk van hoe snel het weer volstroomt daar. Ik ben vandaag op nog een ander stuk van het terrein geweest waar ik ook een aantal zuringen vond waar ik nog op moet puzzelen. Dus misschien later nog meer vragen hier.

Rien Ondersteijn

Terecht-zulke vervagingen op privé-terrein zijn voor vanzelfsprekend.
Groene groe[n]tjes.Rien.