rups met eitjes op de kop of...???

Gestart door floortje, september 05, 2022, 15:01:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

floortje

Dag,
Dit is, dacht ik, de rups van de Pauwoogpijlstaart. Hierop stof ik eitjes/een schimmel?? op de kop aan.
Weet iemand wat dit kan zijn?
Ik weet dat een bepaalde schimmel zich kan nestelen in een insect en deze dan naar een gunstige plek, vaak bovenin een stengel, kan laten klimmen waar de sporen beter verspreidt kunnen worden. Deze rups zat ook aan de top van een wilgentakje, maar dit lijken mij meer eitjes?

vr.gr, Kiena

Matthijs Molenaar

Volgens mij zijn dit eitjes van een Sluipwesp, zie ook dit topic. De rups gaat dit niet overleven ben ik bang...  :'(
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

floortje

Ok. Bedankt voor je snelle reactie Mathijs!
Was er al bang voor :'(...maar ja, zo is de natuur ook
gr. Kiena

Rayan Majoor

Ik denk eerder dat het eitjes van een sluipvlieg zijn, maar sluipwesp zou wellicht ook wel kunnen. Effect voor de rups is hetzelfde :P
De pauwoogpijlstaart zit als laatste stadium rups eigenijk bijna altijd aan het uiteinde van een takje. Inderdaad is dit een gedrag dat entomophage schimmels soms in de gastheer aandoen aansporen (zelfde geldt voor bepaalde virussen), maar in het geval van de pauwoogpijlstaart is dat dus het normale gedrag ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

floortje

Dag Rayan,
Ok, dan weet ik dat ook weer  :duim:
gr. Kiena