foto pop Vlasbekuiltje?

Gestart door Mayo62, september 03, 2022, 12:51:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mayo62

hi allemaal,

ik had deze zomer veel rupsen van het Vlasbekuiltje in mn tuin.
Paar weken op vakantie geweest en de Vlasbekplanten beginnen een beetje over te gaan qua bloei en uiterlijk.
Binnenkort zou ik ze dus willen gaan terugsnoeien.

Maar,  ik wil dan natuurlijk níet de poppen van de Vlasbekuiltjes wegsnoeien!
Ik heb alleen geen idee hoe die er uit zien...

Is er ergens een foto van een pop van een Vlasbekuiltje te vinden?

Alvast bedankt voor de moeite  :duim:


M.Vullings

#1
Op de Verspreidingsatlas en op de site van de Vlinderstichting staat:
Levenscyclus
Rups: juni-september. De rups foerageert overdag op de bloemen van de waardplant; de waardplant wordt ook gebruikt om op te rusten en te zonnen. De soort overwintert als pop, soms meerdere jaren, in een stevige ovale cocon tussen de zaaddozen van de waardplant (waar de cocon nauwelijks zichtbaar is doordat hij dezelfde vorm heeft) of op een muur of een paaltje.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Rayan Majoor

Op https://lepiforum.org/wiki/page/Calophasia_lunula#Lebendfotos-Verpuppung kan je voorbeelden zien van de cocon. Helpt misschien wat makkelijker om een cocon terug te vinden, maar je zal ze pas echt goed kunnen vinden zodra je er eenmaal één of enkele hebt gevonden. Vanaf een foto heb je toch iets minder referentie, zeker als de foto's in kweekomstandigheden gemaakt zouden zijn en de plek waar ie op zit dus wellicht niet 100% representatief is voor veldsituatie.
Andere sites waar je foto's kan vinden zijn, onder andere, pyrgus.de, lepidoptera.eu en ukleps.org (maar ik kan via mijn laptop niet meer op ukleps.org komen, alleen via mijn mobiel nog, om de een of andere reden...)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Mayo62

Citaat van: M.Vullings op september 03, 2022, 17:02:47 PM
Op de Verspreidingsatlas en op de site van de Vlinderstichting staat:
Levenscyclus
Rups: juni-september. De rups foerageert overdag op de bloemen van de waardplant; de waardplant wordt ook gebruikt om op te rusten en te zonnen. De soort overwintert als pop, soms meerdere jaren, in een stevige ovale cocon tussen de zaaddozen van de waardplant (waar de cocon nauwelijks zichtbaar is doordat hij dezelfde vorm heeft) of op een muur of een paaltje.

Ja, daar was ik ook al op uitgekomen, maar daar kwam ik niet echt verder mee....  :(

Mayo62

Citaat van: Rayan Majoor op september 04, 2022, 16:22:08 PM
Op https://lepiforum.org/wiki/page/Calophasia_lunula#Lebendfotos-Verpuppung kan je voorbeelden zien van de cocon. Helpt misschien wat makkelijker om een cocon terug te vinden, maar je zal ze pas echt goed kunnen vinden zodra je er eenmaal één of enkele hebt gevonden. Vanaf een foto heb je toch iets minder referentie, zeker als de foto's in kweekomstandigheden gemaakt zouden zijn en de plek waar ie op zit dus wellicht niet 100% representatief is voor veldsituatie.
Andere sites waar je foto's kan vinden zijn, onder andere, pyrgus.de, lepidoptera.eu en ukleps.org (maar ik kan via mijn laptop niet meer op ukleps.org komen, alleen via mijn mobiel nog, om de een of andere reden...)

Ah, dank!!
De foto op lepidoptera.eu is erg duidelijk!
ik ga kijken of ik ze kan vinden voordat alles in de gtf-bak verdwijnt   B)

M.Vullings

Citaat van: Mayo62 op september 05, 2022, 15:22:23 PM
Ah, dank!!
De foto op lepidoptera.eu is erg duidelijk!
ik ga kijken of ik ze kan vinden voordat alles in de gtf-bak verdwijnt   B)
Misschien gewoon laten staan voor alle zekerheid? Ik zou pas in het voorjaar het verdorde weghalen als je vlinders wil sparen :blink:
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.