Spoor in de modder

Gestart door Tinok, juni 01, 2008, 10:57:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Dag,

Dit spoor vond ik op 29 april in de modder op een piepklein stukje natuur bij ons in het dorp.
Het is een graslandje met wat riet en er broeden ganzen. Dit spoor deed me echter aan een hert oid denken maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk op deze plek. Mensen komen hier niet want het is beschermd en afgesloten met een hek (kan je wel overheen klimmen dus is niet uitgesloten).
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

wimtegels

#1
Hoi Tinok,

Heb je spoor even bestudeerd.

Heb even ruw wat in je foto getekend.

Vind het net zo vreemd dat je aan een hertachtige denkt. Kijk ik alleen naar het blauw gekleurde, dan denk ik een een ree.

Let echter eens op het roodgekleurde!

Hier zie ik een hondachtig spoor.

Eventueel zouden het twee sporen op elkaar kunnen zijn. Maar ik denk dat het geen erg mooie afdruk van een hond is.

Om zekerheid te hebben zou je naar meer aanwijzingen in de buurt moeten kijken
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

logico

#2
Hond of das..

Weet je iets meer over de grote van de afdruk?

Je ziet in de modder de lange klauwen wat meer richting das neigt. Ook is de afdruk iets lang gerekt ipv afgerond zoals bij een hond.
Met vriendelijke groet,
Patrick

wimtegels

De tenen staan wat te "waaiervormig" voor een das.

Volgens mij is het een hond.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

logico

#4
CiteerDe tenen staan wat te "waaiervormig" voor een das.

Volgens mij is het een hond.


Hond


Valt mee hoor.. Zoveel meer waaiervormig dan de afdrukken hier, zijn ze niet. Ik mis alleen de 5de teen maar dat is vaker zo bij dassensporen.

Hij lijkt meer op een dassenspoor dan jij denkt. Volgens mij :)
De erg lange klauwen/nagels zijn wat te lang voor een hond. De afdruk staat ook recht in de modder dus geen geval van glijden zodat de afdruk van de klauwen/nagels langer lijken dan ze zijn.

Maar goed..
Meer duidelijkheid over het gebied is welkom.
Zitten er uberhaupt dassen in dat gebied. enz enz

Enniewee. Blijft op onzeker wat mij betreft. Das of hond.
Met vriendelijke groet,
Patrick

wimtegels

Ik sluit een dassenspoor niet helemaal uit.

Dat die vijfde teen mist is voor mij niet zo'n groot punt. Dat komt idd heel veel voor bij dassensporen.

De middelste tenen maken echter erg diepe afdrukken. Dan had ik toch wel iets van de afdrukken van de nagels in de buitenste tenen van het spoor verwacht.

Bovendien, als je maar vier tenen ziet in een dassenspoor liggen de teenzooltjes wat meer op een rij als in dit spoor.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

logico

#6
CiteerBovendien, als je maar vier tenen ziet in een dassenspoor liggen de teenzooltjes wat meer op een rij als in dit spoor.
Ben ik met je eens.. Vaak wel. Uitzonderingen daar gelaten.
Vergelijk het spoor maar eens met de afdruk van een hond.. Verschil is duidelijk. Totaal niet rond of waaiervormig als je hem met de afdruk van de hond vergelijkt.

Het achterste kussen is ook verder naar achteren geplaats dan hoe je het bij de afdruk van een hond ziet. Daar zit het grote kussen als het ware meer tussen de andere kussentjes gedrukt.

Ik ben toch vrij zeker van das.
Met vriendelijke groet,
Patrick

wimtegels

Het totale beeld is bij mij toch meer een hond.

Hoe er rekening mee dat hondensporen heel erg variabel zijn door de vele soorten.

Maar ik ben het ook met je eens dat ik om zekerheid te hebben graag ter plekke naar ander zaken zou kijken.

Ben benieuwd wat anderen er van maken.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Welk dorp is het eigenlijk?

Weten we misschien al wat meer over de mogelijkheid van een das.

Is het midden in de bebouwde kom?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tinok

Hoi Wim en Patrick,

Leuke discussie van jullie en dank voor de aandacht aan deze waarneming.
Ik ga absoluut voor de hond. Iemand die het misschien wel een mooi plekje vind om hem uit te laten. Goed te weten want dat is hier echt niet de bedoeling.
Das komt hier in de verste verte niet voor en is dus echt onmogelijk.
Zoals ik al schreef een piepklein stukje gras/rietland en dat in Uithoorn (onder de rook van amsterdam) en tussen de woonwijken. Zou wel super zijn maar lijkt me echt niet mogelijk.
Ik ga het in de gaten houden en opletten of ik vaker sporen aantref want dan moet landschap noord-holland het terrein nog ontoegankelijker maken voor dit soort types.
Ik zal volgende keer bij een spoor een muntje of iets dergelijks leggen zodat er een referentie is voor de maat.
Nogmaals veel dank en wat mij betreft discussie gesloten
:grin:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

wimtegels

Lijkt me dus duidelijk.

Een hond, raadsel opgelost
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels