iemand een idee welk soort brons -( of ander soort) wespjes dit kunnen zijn?

Gestart door jeanette, augustus 30, 2022, 17:02:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Vond ze op  onderkant  van een  Rhododendronblad.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/253638507/.
10 Bronswespachtige onbekend - Chalcidoidea indet. imago
datum: 2022-08-29
locatie: Berghuizen (Dr.) - Buitengebied (DR)

foto's:




Met dank en groet,
jeanette

wilde

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

jeanette

Dat lijkt me een goede zoekrichting, Albert; hartelijk dank!
vr.gr. jeanettte

paulhoekstra

Dit is de verwante familie Eulophidae. Die verschilt hoofdzakelijk van Pteromalidae doordat die 4 tarsleedjes per poot hebben, 5 bij Pteromalidae. Dat valt niet op de foto te zien, maar wat wel weggeeft dat het Eulophidae is zijn de antennes met relatief weinig antenneleedjes en de zeer lange marginale ader met korte radiale ader.
groeten,
Paul

jeanette

Hartelijk bedankt Paul!!
Inmiddels heb ik wat exemplaren naar Sandrine opgestuurd, maar zal nu verder ook even  op de door jou genoemde familie verder zoeken.
Zal hier melden  als ik bericht terug heb gekregen.
Dank voor je reactie!
vr.gr. jeanette

jeanette

Beter laat dan nooit: De wespjes op de hier getoonde foto's zullen allemaal Chrysocharis pubicornis (Zetterstedt, 1838) zijn.

Aangezien ik wespjes van een andere datum heb opgestuurd (2022-09-10), is dat nooit helemaal 100% zeker natuurlijk, maar het lijkt allemaal voldoende op elkaar om het wel heel aannemelijk te maken.

De waarneming van de opgestuurde wespjes heb ik op zeker gezet, de andere (inclusief deze) heb ik op onzeker gezet.

Alle waarnemingen:
https://waarneming.nl/species/186933/observations/?date_after=2000-10-04&date_before=2022-11-11&&advanced=on&user=Jeanette+1.

Tussen de verzamelde wespjes zat ook nog een vrouwtje van een andere soort: Mestocharis bimacularis[/URL] (Dalman, 1820). Samen met de Chrysocharis pubicornis heb ik in september een aantal keren op dezelfde plek wespjes gefotografeerd die daarmee overeen lijken te komen (mijn waarnemingen), maar dat waren allemaal mannetjes (als het al dezelfde soort is), dus volgend jaar proberen om die duidelijker te krijgen. 

jeanette

Ik haal deze forumvraag maar even omhoog, voor het volgende:

Vandaag heb ik dit mooie wespje gevonden tussen de wespjes die Chrysocharis pubicornis zullen zijn op rododendronblad (zie discussie hierboven).


(Foto van deze waarneming)

Vorig jaar heb ik zo'n wespje met die opvallende antennes ook samen met de "gewone" groene wespjes gefotografeerd:

(Foto van deze waarneming)

Op internet heb ik een aantal foto's van vergelijkbare wespjes gevonden, die allemaal (met wat vraagtekens?) als Chrysocharis gemma worden benoemd:

BOLDsystems
Forum insecte.org
Turkse PDF
Flickr

Onder andere op Flickr wordt het nadrukkelijk een mannetje genoemd en verweg de meeste andere foto's die boven komen drijven als je op Chrysocharis gemma zoekt hebben "gewone" antennes, net als mijn "Chrysocharis pubicornis" hierboven.

Even voor de duidelijkheid: Ik heb ooit (de "gewone") wespjes van deze vindplaats opgestuurd naar Sandrine en dat waren Chrysocharis pubicornis, maar niet per se dezelfde exemplaren als op mijn foto's, dus een klein slagje om de arm.

Het geheel doet mij vermoeden dat er bij Chrysocharis (gemma?) wellicht sprake is van sexueel dimorfisme, waarbij de mannetjes dan die "mooie" antennes hebben en misschien een iets andere iridiserende kleur(??).

Dat zou kunnen betekenen dat dit misschien ook het geval zou kunnen zijn voor Chrysocharis pubicornis (??!?)

Of het zou kunnen dat ik gewoon beide soorten door elkaar op die rododendronblaadjes heb zitten.

Of het beestje met de mooie antennes is helemaal geen Chrysocharis  :rolleyes:

Zeg het maar ...

Helaas kan ik het artikel van Hansson over Chrysocharis niet online vinden, waarin ik zou verwachten iets van een antwoord op deze vragen te vinden. Jammer dat wetenschappelijke literatuur nog steeds vaak zo moeilijk toegankelijk wordt gehouden.

Dus dan maar weer het forum lastigvallen.

Weet iemand van jullie meer hierover?

Dank alvast!

paulhoekstra

Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat ze tot dezelfde soort/genus behoren. Het artikel (is eigenlijk boekwerk) van Hansson heb ik ook niet, maar ik heb wel een sleutel tot de nearctische soorten van Chrysocharis gevonden waarin zowel C. pubicornis als C. gemma staan: https://www.biodiversitylibrary.org/part/26857, dat is alleen te sleutelen met een verzameld exemplaar.

Chrysocharis pubicornis parasiteert overigens bladmineerders en die heb je niet op Rhododondendron (wel op een paar azaleas), vermoedelijk komen ze dus van een plant uit de buurt en gebruiken ze de Rhododendron alleen als rust of foerageerplek.
groeten,
Paul