Hoofdmenu

Stekelzwam?

Gestart door andre.jongeling, augustus 30, 2022, 07:32:29 AM

Vorige topic - Volgende topic

andre.jongeling

Deze paddenstoel trof ik in Bentwoud. Ik dacht eerst dat het een zadelzwam was. Obs kwam er niet uit. Het lijkt zo op een stekelzwam, maar welke dan?

andre.jongeling

Ik kreeg als reactie dat het een getande kaaszwam zou kunnen zijn. De spongipellis pachyodon. Dat lijkt mij nu ook.

a.klos

Wat een raar ding, lijkt door de droogte erg vervormd.
Getande kaaszwam is vooral resupinaat met hoedjes, ik zie op de foto's twee losstaande hoedjes.
Deze vruchtlichamen lijken afzonderlijk uit een stam te komen.
En zijn dit wel tandjes?
Lastig op naam te brengen, foto is niet scherp en de vruchtlichamen door droogte vervormd.
Ik kan de onderkant ook niet goed zien.
Heb je nog meer foto's?

Mvg. Anneke

andre.jongeling

Beste Anneke, bijgaand een Closeup van de tandjes. Andere soorten kaaszwammen in de directe omgeving leken geen last te hebben van de droogte al waren die een stuk kleiner. Maar iets verdroogd was het wel met name de grootste hoed.De twee hoeden zitten idd heel laag aan een stam, dicht bij de grond. De stam is dicht begroeid met een dikke laag algen. Weinig houvast dus. De tandjes zien er niet uit als stekels maar meer op  gerafelde tagliatelle. De closeup is, dacht ik, van de onderste hoed.

a.klos

Mijn voorkeur gaat uit naar een uitgezakte Polyporus, bijvoorbeeld P. squamosus (Zadelzwam) of P. tuberaster (Franjeporiezwam).
Deze hebben hoekige porien waarvan 'de wanden soms getand zijn/ tussenwanden vaak getand zijn' (Veldgids II, blz. 277/279) .

Mvg. Anneke

tstrik

Zo'n oud exemplaar is niet te determineren, de foto's geven te weinig informatie.
Vermeld bij een waarneming ook het substraat, de boomsoort en andere bijzonderheden die je waarneming kunnen bevestigen.
Mvgr.,
Theo Strik