Vleermuisgeluiden opnemen

Gestart door jeroenwillems, september 27, 2022, 10:54:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenwillems

Hallo allemaal,

Ik hoop dat deze vraag hier mag: Voor de hobby heb ik een Petterson D100. Wat mij betreft een prima apparaat. Nu zou ik graag de vleermuisgeluiden op willen nemen en dat zou moeten kunnen met externe opname apparatuur. Ik vroeg mij af of het werkt om de Zoom H5 aan te sluiten aan de Petterson, heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand meer informatie over het opnemen van vleermuisgeluiden met externe opnameapparatuur? Ik kan hier op internet weinig over vinden.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Jeroen Willems
Met vriendelijke groet,

Jeroen Willems

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Douwe van der Ploeg

In theorie zou je natuurlijk best het geluid uit je D100 op kunnen namen. Echter, je gaat daar niet veel mee opschieten. Voor de soorten waarbij het van belang is om opnames te analyseren, heb je zogenaamde Time Expansion opnames nodig (of Full Spectrum), en die maakt een D100 niet. Je D100 geeft een heterodyne geluid, wat erg nuttig is om snel, in het veld, te horen wat er gebeurt, maar heeft als beperkende factor dat het het geluid vervormt om het hoorbaar te maken, waardoor analyse niet meer nodig is.
Douwe van der Ploeg

jeroenwillems

Hallo Douwe,

Dank voor je reactie. Ik had inmiddels al t vermoeden dat de opnames niet geschikt zijn voor analyse.

Ik ga maar eens rondkijken voor Batlogger oid.

Groet,

Jeroen
Met vriendelijke groet,

Jeroen Willems

It's nice to be important, but it's more important to be nice.