Is dit een schimmel? Gal?

Gestart door Jeannette Teunissen, augustus 25, 2022, 16:07:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeannette Teunissen

Dit zit op /in Lijsterbes, Boscamping Zwanemeer, Gieten, Drenthe.
Is dit een schimmel? Een gal?
Niet meegenomen, er is er maar één.
Dank alvast, en groet,
Jeannette Teunissen

Giel van der Pluijm

#1
Geen gal, het geel/oranje is een kapsel voor eieren oid van een insect of spin. Het lijkt wel iets op deze https://www.verspreidingsatlas.nl/0850010 maar dan nog onrijp. Verder onderzoek is wel nodig met de  :micro:. Evt. wachten totdat ze wit zijn (rijpen) van de sporen kan wat verheldering geven.

Matthijs Molenaar

Nee, het is een roest. Ik denk deze, maar er zitten er meerdere op lijsterbes; microscoopwerk dus... Gymnosporangium spec. dus...  :(
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Matthijs Molenaar

Ik heb even opgezocht in het Roestenboek (als PDF te downloaden) hoe deze te determineren. Hier een stukje:
Peridium van de aecia naar de top toe toegespitst, zo blijvend = Gymnosporangium cornutum
Peridiumcellen rimpelig, voorzien van langwerpige wratjes of lijsten = Ga naar de volgende alinea (4)
Peridiumcellen dicht- en vrij grofwrattig, wratjes ± rond = Gymnosporangium clavariiforme

4:
Aeciosporen 19-26 × 19-22 μ = Gymnosporangium confusum
Aeciosporen 30-39 × 25-30 μ = Gymnosporangium tremelloides

De beschrijving in het veld vind ik nu het meest passen op de eerste (Gymnosporangium cornutum), maar onder de microscoop is het duidelijker. Succes!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Jeannette Teunissen

Matthijs, dankjewel! Ik ga ermee aan de slag. Ik haal er dus toch maar een stukje uit, en zal het thuis bekijken.
Tot nader,
Jeannette Teunissen

Jeannette Teunissen

Matthijs, als ik alles goed begrepen heb, kom ik uit op Sporangium cornutum. Dank! Foto van de cellen (400x) hier opladen lukt helaas niet, ondanks meedere malen compressie. Is wel te zien op mijn waarneming.nl/observation/253265850.
Vriendelijke groet,
Jeannette Teunissen

Jeannette Teunissen


rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Matthijs Molenaar

Past precies, Jeanette, leuk! Het was al bijna zeker door de puntige (niet gerafelde) peridia, nu 100% zeker dus  ;)
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Henri van Dodeweerd

Ik zou het ook op 100% zeker zetten ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd