Hoofdmenu

Diverse obsmapp problemen

Gestart door Melchior van Tweel, september 02, 2022, 21:33:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Beste mensen,

Ik gebruik al jaren met veel plezier ObsMapp, maar heb nu toch wat vragen. Eerst wat basisgegevens: ik gebruik 3 devices voor invoer:
(a) Samsung Galaxy S10e, Android 12, ca 6 jaar oud, dit is mijn dagelijkse telefoon en heeft dus 4G
(b) Cat S41, Android 8.0.0, ca 6 jr oud, deze gebruik ik eigenlijk alleen voor de invoer van waarnemingen en heeft geen simkaart of 4G
(c) Samsung Galaxy Tab Active 3, ca 2 jr oud, tablet, geen 4G
Op (a), (b) en (c) is Obsmapp 9.0b53 geinstalleerd.

Het begon ca 2 weken geleden met de nieuwe versie, op vakantie. Die werd automatisch geïnstalleerd op (a). Hierdoor bleek ik ca 50 waarnemingen verloren te hebben. Gelukkig kon ik de meeste daarvan nog wel reconstrueren. Wel jammer natuurlijk. Maar daar gaat mijn vraag niet over.
Weer terug van vakantie heb ik de nieuwe versie van ObsMapp ook op (b) en (c) geïnstalleerd, gewoon omdat ik dacht dat het handig is om op alle devices hetzelfde te kunnen werken. Dat had ik misschien beter (nog) niet kunnen doen.

Vandaag ben ik het veld in geweest en heb ca 50 waarnemingen op (c) en ca 150 waarnemingen op (b) verzameld. Mijn vragen:

(1) Het uploaden van de waarnemingen van (c) ging goed. Van de 150 waarnemingen op (b) blijven er 4 steken. Daarvan krijg ik een foutmelding: Upload naar waarneming mislukt. Hoe kan ik die waarnemingen toch nog uploaden en hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen?
(2) Het werkt prettig als de laatst geselecteerde soort wordt onthouden en de soortenlijst wordt gesorteerd op de laatstgekozen. Dit heb ik dus op alle devices ingesteld. Op (a) en (b) werkt dat prima. Alleen op (b) wordt na de update de soortenlijst nu niet meer gesorteerd op de laatstgekozen, maar alfabetisch. Wat gaat hier fout?
(3) Ik merk dat de laatste jaren ObsMapp steeds meer vraagt van mijn devices. Na ongeveer een uur (of 50-100 waarnemingen) wordt de app op (b) en (c) zo traag dat er niet meer mee te werken valt. Op (a) is dat tot nu toe geen probleem. De enige oplossing die ik gevonden heb is de app helemaal afsluiten en opnieuw opstarten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Nou weet ik dat devices altijd trager worden met de tijd. Om dit te verhelpen heb ik (b) wel eens helemaal gereset naar de fabrieksinstellingen. Helaas heeft dat niet geholpen. Direct traag. Het lijkt dus niet aan de hardware te liggen. Klopt het dat ObsMapp steeds meer van de devices vraagt? Zo ja, is het dan een idee om een oudere versie of light versie te maken/behouden?
(4) De versie tot ca 3 weken geleden was verder perfect. Ik was er echt super blij mee. Waarom is hemelsnaam gekozen om de upload aan te passen. "If it ain't broken, don't fix it". Ik heb het nooit als een probleem ervaren dat ik een kwartier moest wachten voor mijn waarnemingen op wrn.nl stonden. Het uploaden van enkele honderden waarnemingen was in een paar seconden klaar. En met de upload van tienduizenden waarnemingen nooit een probleem gehad. Het uploaden van de ca 150 waarnemingen vandaag heeft zeker 10 minuten geduurd. En dus met 4 waarnemingen die blijven staan. Zonde van mijn energie en tijd en volstrekt onnodig. Gaat de nieuwe upload nog sneller worden? Zo niet dan graag een optie inbouwen voor de oude upload.
(5) Ik blijk beta-tester te zijn. Hoe kan ik dat uitzetten?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Groet, Melchior

Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

marcel234

#1
Citaat van: Melchior van Tweel op september 02, 2022, 21:33:55 PM
(5) Ik blijk beta-tester te zijn. Hoe kan ik dat uitzetten?

Citaat van: Alex Kwak op augustus 29, 2022, 08:57:18 AM
Citaat van: AvanderHeijden op augustus 28, 2022, 18:57:10 PM
Hoe kan ik me afmelden voor de beta?

https://www.androidplanet.nl/tips/betaprogrammas-verlaten-android-apps/


Citaat van: Melchior van Tweel op september 02, 2022, 21:33:55 PM
Weer terug van vakantie heb ik de nieuwe versie van ObsMapp ook op (b) en (c) geïnstalleerd, gewoon omdat ik dacht dat het handig is om op alle devices hetzelfde te kunnen werken. Dat had ik misschien beter (nog) niet kunnen doen.
Ik adviseer geen beta's te gebruiken als je serieus het veld in gaat.

De oude upload verloor je nogal eens foto's, misschien dat het met de nieuwe beter gaat. Maar ik denk dat ik qua snelheid de oude upload zeker ga missen.

Alex Kwak

Hallo Melchior,

Citaat van: Melchior van Tweel op september 02, 2022, 21:33:55 PM
Het begon ca 2 weken geleden met de nieuwe versie, op vakantie. Die werd automatisch geïnstalleerd op (a). Hierdoor bleek ik ca 50 waarnemingen verloren te hebben.

Dat is in 1 of 2 werkdagen verholpen. Als je tussentijds niet ObsMapp hebt gedeinstalleerd moet je nu met de laatste versie je waarnemingen weer terug hebben.

Citaat van: Melchior van Tweel op september 02, 2022, 21:33:55 PM
(1) Het uploaden van de waarnemingen van (c) ging goed. Van de 150 waarnemingen op (b) blijven er 4 steken. Daarvan krijg ik een foutmelding: Upload naar waarneming mislukt. Hoe kan ik die waarnemingen toch nog uploaden en hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen?

Dit is een mooi voorbeeld voor je vraag waarom de upload is aangepast: In de oude situatie waren 150 waarneming niet geupload, nu maar 4.
Ik kan vanaf hier natuurlijk niet zien waarom die 4 niet zijn geupload. Wat gebeurt er als je ze domweg nog een keer uploadd?

Citaat van: Melchior van Tweel op september 02, 2022, 21:33:55 PM
(2) Het werkt prettig als de laatst geselecteerde soort wordt onthouden en de soortenlijst wordt gesorteerd op de laatstgekozen. Dit heb ik dus op alle devices ingesteld. Op (a) en (b) werkt dat prima. Alleen op (b) wordt na de update de soortenlijst nu niet meer gesorteerd op de laatstgekozen, maar alfabetisch. Wat gaat hier fout?

Daarvoor heb ik je logfiles nodig.

Citaat van: Melchior van Tweel op september 02, 2022, 21:33:55 PM
(3) Ik merk dat de laatste jaren ObsMapp steeds meer vraagt van mijn devices. Na ongeveer een uur (of 50-100 waarnemingen) wordt de app op (b) en (c) zo traag dat er niet meer mee te werken valt. Op (a) is dat tot nu toe geen probleem. De enige oplossing die ik gevonden heb is de app helemaal afsluiten en opnieuw opstarten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Nou weet ik dat devices altijd trager worden met de tijd. Om dit te verhelpen heb ik (b) wel eens helemaal gereset naar de fabrieksinstellingen. Helaas heeft dat niet geholpen. Direct traag. Het lijkt dus niet aan de hardware te liggen. Klopt het dat ObsMapp steeds meer van de devices vraagt? Zo ja, is het dan een idee om een oudere versie of light versie te maken/behouden?

In de ideale wereld met onberkt tijd en geld was dat een goed idee...

Citaat van: Melchior van Tweel op september 02, 2022, 21:33:55 PM
(4) De versie tot ca 3 weken geleden was verder perfect. Ik was er echt super blij mee. Waarom is hemelsnaam gekozen om de upload aan te passen. "If it ain't broken, don't fix it".

Het is "fix it before it breaks.
De oude upload was afhankelijk van de oude site, foto's verdwenen soms, stabiliteit was beperkt.
En die oude site gaat ooit uit. En dan heb je niks meer.

Citaat van: Melchior van Tweel op september 02, 2022, 21:33:55 PM
(5) Ik blijk beta-tester te zijn. Hoe kan ik dat uitzetten?

Zie opmerking van Marcel


Als je nog steeds na update naar de laatste versie je waarnemingen niet terug hebt mag je me de logfiles sturen.

Idem voor de upload van die 4 waarnemingen. Daarvoor graag die upload doen, en direct daarna de logfiles sturen.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Beste Alex,
Bedankt voor je antwoorden. Jammer dat we hier een andere visie op hebben, maar dat is niet anders. Ik heb zojuist de logfiles gestuurd.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Alex Kwak

Hallo Melchior,

Soms wordt je door de 'grote boze buitenwereld' verplicht om dingen te doen die je liever niet zou willen.
Alhoewel bijvoorbeeld de nieuwe upload echt een verbetering is. Tenminste zodra de performance wat beter is.

Voor je upload-problemen heb ik wat extra logging toegevoegd. Zou je met update 9.0b54 die zo beschikbaar zal zijn de upload nog een keer willen uitvoeren?

Groet,
Alex.

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Melchior van Tweel

Hallo Alex,
Lastig. Ik heb me al uitgeschreven als beta-tester. Google zegt dat ik eerst de betaversie moet verwijderen...
Groet, Melchior.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Melchior van Tweel

Beste Alex,
Laat maar. Ik heb de 4 waarnemingen die zijn blijven hangen met de hand ingevoerd en zal nu alle beta-versies verwijderen en werkende versies van Obsmapp op alle devices opnieuw installeren.
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl