Hoofdmenu

Beta-test ObsMapp 9.0

Gestart door Alex Kwak, augustus 22, 2022, 08:27:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op september 13, 2022, 16:53:22 PM
Alex, waarnemingen zonder foto komen die wel langs de automatische validatie ?. Zie deze https://old.waarneming.nl/waarneming/references/254317471 als ik met foto upload gaat die wel langs de automatische validatie https://waarneming.nl/observation/254664239/
vandaag nog een keer met een pimpelmees getest, maar nee wordt niet geautovalideerd.

Dat is een server-side vraag. Ga ik zo naar kijken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op september 07, 2022, 13:34:47 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 07, 2022, 13:10:03 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 07, 2022, 12:42:18 PM
Citaat van: OlivierO op september 07, 2022, 08:43:43 AM
De OSM kaart van België is ook weg volgens Obsmapp (melding geen OSM kaart), maar ze is wel degelijk nog aanwezig.

Heb je die kaart van België met de app gedownload, of komt deze uit een andere bron?
[edit] En welke Android-versie gebruik je?

Update 9.0b59 bevat wat meer logging, graag daarmee de kaart proberen te tonen en daarna me de logging sturen.

Van zodra die beschikbaar is, doe ik dat.

Hoi Olivier,

Is dit inmiddels opgelost, of is dit issue ondergesneeuwd?

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op september 14, 2022, 16:00:12 PM
Citaat van: OlivierO op september 07, 2022, 13:34:47 PM

Van zodra die beschikbaar is, doe ik dat.

Hoi Olivier,

Is dit inmiddels opgelost, of is dit issue ondergesneeuwd?

Alex.

Niet meer voorgehad, dus niet meer aan gedacht. Ik kon niet meteen updaten, dus ik daarmee inderdaad ook ondergesneeuwd.
Maar de kaart werkt hier dus.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op september 14, 2022, 16:13:30 PM
Niet meer voorgehad, dus niet meer aan gedacht. Ik kon niet meteen updaten, dus ik daarmee inderdaad ook ondergesneeuwd.
Maar de kaart werkt hier dus.

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Bi de nieuwe versie van Obsmapp gaat de soortkeuze bij mij opeens heel erg traag. Ik heb nogal een oude tablet en moest eerder ook al wat trucjes uithalen om de traagheid te bestrijden, maar nu is het traag vanaf de eerste invoer.

Volgens mij komt dit ook doordat alle verzamelsoorten twee keer in de keuzelijst verschijnen. Dat maakt die lijst belangrijk langer en dus ook trager dan nodig is.

Ik weet niet of het van belang is om te noemen, maar ik werk voornamelijk met de plantenlijst uit België.



RutgerB


SlechtValk

Zojuist een nieuwe combinatie van issues tegengekomen...

9.0b66 (12290)

Na een update van soortenlijst (wordt vanuit de app één in de zoveel tijd voorgesteld), verdwijnen de soortenlijsten die een update hebben ondergaan uit de "verzamelgroep".
Omdat in mijn geval alle lijsten geupdate waren die in mijn verzamelgroep zaten, was de hele setting voor verzamelgroep ongedaan gemaakt (bestond niet meer) en moest opnieuw ingesteld worden.

Voorts: bij het opnieuw instellen van de verzamelgroep is erg mooi onderscheid gemaakt tussen NL, EU en World, wat mij betreft postief, alleen het heeft een negatief gevolg, namelijk dat het niet meer mogelijk is om een combinatie tussen die lijsten te maken... bijv. als je de wereldlijst van vogels wilt, de EU lijst van zoogdieren en alleen de NL lijst van vlinders, dit is niet mogelijk...

Tot slot nog een gerelateerde wens:
Op het moment dat de "verzamelgroep" niet is ingesteld, zou het fijn zijn dat deze wel weergegeven wordt in de lijst van te selecteren soortgroepen, waarbij selectie hiervan direct naar het instelscherm doet gaan. Dit komt de bekendheid van deze functie ten goede (nu moet je weten dat het bestaat en in de instellingen indelen voor je hem kan selecteren, als je niet weet dat die bestaat kom je hem alleen tegen als je eens zelf door alle instellingen gaat, en wees eerlijk, dat doen niet veel mensen....
Nu heb ik al een aantal keer gedacht, oh is de verzamelgroep (die ik eigenlijk altijd gebruik) opgeheven oid?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

wespenbuizerd

nog twee zaken die niet naar behoren werken:
1) wij gaan naar de geavanceerde instellingen, ik kies 'sorteer activiteiten', ik kies 'laatstgekozen', maar dat werkt niet,
2) bij het ingeven van een locatie van een waarneming op een kaartje, stel ik vast dat de locatie blijkbaar altijd ongeveer een meter verder wordt opgeslagen dan die welke ik aanduid, ik geef toe dat het een detail is, maar ik kan mij inbeelden dat dit voor de locatie van sommige soortgroepen, zoals planten, het terugvinden op het terrein, enz. kan bemoeilijken. Vroeger werd de locatie wel correct opgeslagen, dus geen meter verder.

Dirk
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: RutgerB op september 18, 2022, 08:44:28 AM
Volgens mij komt dit ook doordat alle verzamelsoorten twee keer in de keuzelijst verschijnen. Dat maakt die lijst belangrijk langer en dus ook trager dan nodig is.

In update 9.0b67 zijn die dubbele name verdwenen. Wel even de soortenlijst opnieuw downloaden met die update.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

9.0b66

Nog enkele zaken die ik dit weekend tegenkwam:

1. Als ik via de verzamelgroep een soort invoer, bijvoorbeeld een dagvlinder, en ik wissel na het invoeren van de waarneming naar een andere soortgroep wordt de laatstgekozen soort nogmaals geselecteerd. Ook als die helemaal niet in de soortgroep voorkomt.

2. Prestaties van het zoeken in de soortenlijst met veel soorten is nog echt een stuk slechter dan in versie 7.0. Valt hier nog wat te verbeteren?

3. Sorteren van de telmethode op laatstgekozen gaat niet altijd goed, ik kan alleen nog niet ontdekken wanneer het mis gaat..
Groet,
Maarten

RutgerB

Ik zet in mijn voorkeuren (9.0b66)

- Sorteer soortenlijst - zeldzaamheid
- Filter alleen op beginletters.

Als ik 'Agros' intyp in de Belgische plantenlijst krijg ik bovenaan 5 zeldzame te zien en verder lijkt de lijst ook willekeurig door elkaar te staan.

Ik wil eerst de algemene taxa (dus ook verzamelsoorten) zien en die per algemeenheidsklasse op alfabetische volgorde.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op september 18, 2022, 15:54:58 PM
Na een update van soortenlijst (wordt vanuit de app één in de zoveel tijd voorgesteld), verdwijnen de soortenlijsten die een update hebben ondergaan uit de "verzamelgroep".
Omdat in mijn geval alle lijsten geupdate waren die in mijn verzamelgroep zaten, was de hele setting voor verzamelgroep ongedaan gemaakt (bestond niet meer) en moest opnieuw ingesteld worden.

Bug is opgelost in de komende update 9.0b69

Citaat van: SlechtValk op september 18, 2022, 15:54:58 PM
Voorts: bij het opnieuw instellen van de verzamelgroep is erg mooi onderscheid gemaakt tussen NL, EU en World, wat mij betreft postief, alleen het heeft een negatief gevolg, namelijk dat het niet meer mogelijk is om een combinatie tussen die lijsten te maken... bijv. als je de wereldlijst van vogels wilt, de EU lijst van zoogdieren en alleen de NL lijst van vlinders, dit is niet mogelijk...

Begrijp ik, komt op de wensenlijst

Citaat van: SlechtValk op september 18, 2022, 15:54:58 PM
Tot slot nog een gerelateerde wens:
Op het moment dat de "verzamelgroep" niet is ingesteld, zou het fijn zijn dat deze wel weergegeven wordt in de lijst van te selecteren soortgroepen, waarbij selectie hiervan direct naar het instelscherm doet gaan. Dit komt de bekendheid van deze functie ten goede (nu moet je weten dat het bestaat en in de instellingen indelen voor je hem kan selecteren, als je niet weet dat die bestaat kom je hem alleen tegen als je eens zelf door alle instellingen gaat, en wees eerlijk, dat doen niet veel mensen....
Nu heb ik al een aantal keer gedacht, oh is de verzamelgroep (die ik eigenlijk altijd gebruik) opgeheven oid?

Goed idee, maar komt op de wensenlijst ivm gebrek aan tijd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op september 19, 2022, 09:37:51 AM
1. Als ik via de verzamelgroep een soort invoer, bijvoorbeeld een dagvlinder, en ik wissel na het invoeren van de waarneming naar een andere soortgroep wordt de laatstgekozen soort nogmaals geselecteerd. Ook als die helemaal niet in de soortgroep voorkomt.

Dat lijkt inderdaad een bug, ga ik naar kijken.

Citaat van: Maarten Hotting op september 19, 2022, 09:37:51 AM
2. Prestaties van het zoeken in de soortenlijst met veel soorten is nog echt een stuk slechter dan in versie 7.0. Valt hier nog wat te verbeteren?

Kwam waarschijnlijk door de dubbele namen die in update 9.0b67 is opgelost

Citaat van: Maarten Hotting op september 19, 2022, 09:37:51 AM
3. Sorteren van de telmethode op laatstgekozen gaat niet altijd goed, ik kan alleen nog niet ontdekken wanneer het mis gaat..

Ik hoor graag onder welke voorwaarden dit fout gaat.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op september 19, 2022, 11:09:00 AM
Citaat van: Maarten Hotting op september 19, 2022, 09:37:51 AM
1. Als ik via de verzamelgroep een soort invoer, bijvoorbeeld een dagvlinder, en ik wissel na het invoeren van de waarneming naar een andere soortgroep wordt de laatstgekozen soort nogmaals geselecteerd. Ook als die helemaal niet in de soortgroep voorkomt.

Dat lijkt inderdaad een bug, ga ik naar kijken.

Opgelost in de komende 9.0b69
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op september 18, 2022, 19:12:18 PM
1) wij gaan naar de geavanceerde instellingen, ik kies 'sorteer activiteiten', ik kies 'laatstgekozen', maar dat werkt niet,

Is opgelost in de komende update 9.0b69

Citaat van: wespenbuizerd op september 18, 2022, 19:12:18 PM
2) bij het ingeven van een locatie van een waarneming op een kaartje, stel ik vast dat de locatie blijkbaar altijd ongeveer een meter verder wordt opgeslagen dan die welke ik aanduid, ik geef toe dat het een detail is, maar ik kan mij inbeelden dat dit voor de locatie van sommige soortgroepen, zoals planten, het terugvinden op het terrein, enz. kan bemoeilijken. Vroeger werd de locatie wel correct opgeslagen, dus geen meter verder.

Aan dit scherm is niets gewijzigd que selectie op de kaart. Sowieso zou ik veel meer info nodig hebben. Blijkbaar zie je ergens een afwijking van 1 meter, maar waar? Zit daar niet de afwijking? Maar nogmaals, ik kan hier nu geen aandacht aan besteden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

#256
Google Play is weer heel traag met het goedkeuren van updates. Er staan inmiddels drie updates in de queue. Het is niet te voorspellen wanneer de updates daadwerkelijk beschikbaar komen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: RutgerB op september 19, 2022, 09:56:19 AM
Ik wil eerst de algemene taxa (dus ook verzamelsoorten) zien en die per algemeenheidsklasse op alfabetische volgorde.

Gefixed in update 9.0b69
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op september 19, 2022, 12:06:34 PM
Citaat van: wespenbuizerd op september 18, 2022, 19:12:18 PM
1) wij gaan naar de geavanceerde instellingen, ik kies 'sorteer activiteiten', ik kies 'laatstgekozen', maar dat werkt niet,

Is opgelost in de komende update 9.0b69


(wel even opnieuw de instellingen aanpassen, die heb ik moeten resetten)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Citaat van: Alex Kwak op september 19, 2022, 12:06:34 PM
...

Citaat van: wespenbuizerd op september 18, 2022, 19:12:18 PM
2) bij het ingeven van een locatie van een waarneming op een kaartje, stel ik vast dat de locatie blijkbaar altijd ongeveer een meter verder wordt opgeslagen dan die welke ik aanduid, ik geef toe dat het een detail is, maar ik kan mij inbeelden dat dit voor de locatie van sommige soortgroepen, zoals planten, het terugvinden op het terrein, enz. kan bemoeilijken. Vroeger werd de locatie wel correct opgeslagen, dus geen meter verder.

Aan dit scherm is niets gewijzigd que selectie op de kaart. Sowieso zou ik veel meer info nodig hebben. Blijkbaar zie je ergens een afwijking van 1 meter, maar waar? Zit daar niet de afwijking? Maar nogmaals, ik kan hier nu geen aandacht aan besteden.

Als ik op de kaart met het pijltje een plaats aangeef die ik goed ken, vb. een struik op de hoek waar een vlinder zit, dan stel ik na het opslaan van de waarneming vast dat het pijltje van de ingegeven waarneming op het kaartje op waarneming.nl een meter of twee meter verder staat aangeduid, dus niet op de plaats van de  struik, maar een meter of twee verder van de struik.

Dirk
Dirk

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op september 19, 2022, 12:07:34 PM
Google Play is weer heel traag met het goedkeuren van updates. Er staan inmiddels drie updates in de queue. Het is niet te voorspellen wanneer de updates daadwerkelijk beschikbaar komen.
Duurt helaas weer zo lang.. kun je eventueel weer het losse .apk bestand delen?
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op september 19, 2022, 17:39:45 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 19, 2022, 12:07:34 PM
Google Play is weer heel traag met het goedkeuren van updates. Er staan inmiddels drie updates in de queue. Het is niet te voorspellen wanneer de updates daadwerkelijk beschikbaar komen.
Duurt helaas weer zo lang.. kun je eventueel weer het losse .apk bestand delen?

Ja, het is weer dramatisch. En geen idee waarom.

https://www.dropbox.com/s/eldivayeogupj5r/ObsMapp-release-9.0b69-2022-09-19%2012-24-09.apk?dl=0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

9.0b69

Citaat van: Maarten Hotting op september 19, 2022, 09:37:51 AM
9.0b66
1. Als ik via de verzamelgroep een soort invoer, bijvoorbeeld een dagvlinder, en ik wissel na het invoeren van de waarneming naar een andere soortgroep wordt de laatstgekozen soort nogmaals geselecteerd. Ook als die helemaal niet in de soortgroep voorkomt.
Deze is nog niet helemaal opgelost.
Als ik een dagvlinder invoer via de verzamelgroep en ik schakel over naar bijvoorbeeld vogels gaat het goed. Maar als ik vervolgens overschakel naar dagvlinders komt wel de laatstgekozen soort terug in het invoerscherm.
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op september 20, 2022, 07:49:01 AM
9.0b69

Citaat van: Maarten Hotting op september 19, 2022, 09:37:51 AM
9.0b66
1. Als ik via de verzamelgroep een soort invoer, bijvoorbeeld een dagvlinder, en ik wissel na het invoeren van de waarneming naar een andere soortgroep wordt de laatstgekozen soort nogmaals geselecteerd. Ook als die helemaal niet in de soortgroep voorkomt.
Deze is nog niet helemaal opgelost.
Als ik een dagvlinder invoer via de verzamelgroep en ik schakel over naar bijvoorbeeld vogels gaat het goed. Maar als ik vervolgens overschakel naar dagvlinders komt wel de laatstgekozen soort terug in het invoerscherm.

Ah, duidelijk: https://www.dropbox.com/s/3wks95rfhsi56bu/ObsMapp-release-9.0b70-2022-09-20%2007-57-29.apk?dl=0
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op september 20, 2022, 08:08:27 AM
Kijk dat is snel  :blink:

De boel stond nog op m'n scherm, en ik wist nu precies wat er moest gebeuren...  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op september 19, 2022, 12:07:34 PM
Google Play is weer heel traag met het goedkeuren van updates. Er staan inmiddels drie updates in de queue. Het is niet te voorspellen wanneer de updates daadwerkelijk beschikbaar komen.

Begint wel heel erg vervelend te worden: nog steeds niets  :angry:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Kun je als Beta-tester ook een oudere versie installeren? Vooral de trage soortkeuze speelt me nu parten.

Alex Kwak

Citaat van: RutgerB op september 21, 2022, 15:23:01 PM
Kun je als Beta-tester ook een oudere versie installeren? Vooral de trage soortkeuze speelt me nu parten.

Niet zonder de beta te deïnstalleren en dus je oude data kwijt te raken.
Je kan wel de link hierboven gebruiken om de laatste update te installeren waarbij de zoeksnelheid is verbeterd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel234

Citaat van: Alex Kwak op september 21, 2022, 15:25:07 PM
Citaat van: RutgerB op september 21, 2022, 15:23:01 PM
Kun je als Beta-tester ook een oudere versie installeren? Vooral de trage soortkeuze speelt me nu parten.
Niet zonder de beta te deïnstalleren en dus je oude data kwijt te raken.
En wat houd die oude data in?