Hoofdmenu

Tricharina?

Gestart door Leighmus, augustus 09, 2022, 10:56:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

Leighmus

Sleutelen brengt me bij deze groep, of bij Cheilymenia, maar de twee Nederlandse soorten die terrestrisch zijn lijken me niet te kloppen. Haren kreeg ik niet goed in beeld.
Sporen vrij klein, gemiddeld 13.6x8.6 µm, iets te klein voor de soorten uit dit genus, geloof ik. Asci gemiddeld 180.3x10.3. Melzers is negatief. Groeide op lemig zand.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/251819044/.
1 Tricharina spec. micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2022-08-07
locatie: A27 hmp 925 (NH)

foto's:










Rens schreef wat je las

wimperzwam

Doet mij denken aan een soort uit het genus Pseudoaleuria (vgl. bv. fibrilosa).

Mvgr.,
Henk Huijser.

Leighmus

Ja, inderdaad! Dank.
In de sleutel stond ook "Tricharina, inclusief Pseudaleuria" maar omdat ik het verkeer las en naar "Pseudoaleuria" zocht vond ik niks, en toen vergat ik het. Een goede omschrijving vind ik vooralsnog niet, maar ik zoek nog even verder.

Rens
Rens schreef wat je las

Leighmus

#3
Citaat van: wimperzwam op augustus 09, 2022, 12:09:35 PM
Doet mij denken aan een soort uit het genus Pseudoaleuria (vgl. bv. fibrilosa).

Mvgr.,
Henk Huijser.

Ik kan maar twee soorten Pseudaleuria vinden en die lijken het niet te zijn. De ascomata zijn bij die soorten veel groter (deze allemaal nouwelijks groter dan 6 mm) en P. fibrilosa heeft parafysen met een gezwollen top.
Als ik naar de sporen kijk – wat spitsere uiteinden – dan lijkt Tricharina praecox me nog het meest waarschijnlijk (er worden daar in de buurt kampvuren gebouwd) maar het formaat blijft een probleem en niet alle kenmerken kan in textueel interpreteren want ik heb weinig ervaring met ascomyceten. Ik zal nog wat foto's toevoegen van, denk ik, de haren. En ook een foto waarop ik (heel) vaag iets van "spore granules" in de spooruiteinden meen te zien, of in ieder geval mogelijk acht te zien, als ik niet te sceptisch ben. Twijfels.
De parafysen hebben bij mijn collectie ook oliedruppels of vacuolen die oranje-geel gekleurd zijn. Hoe je vacuolen van oliedruppels onderscheid weet ik niet.

Eventueel kan ik ook materiaal opsturen als iemand het interessant genoeg vind.
Rens schreef wat je las

wimperzwam

Heb je de sporen in katoenblauw-melkzuur bekeken? Deze kleuring is nodig om het al of niet aanwezig zijn van een ornamentatie vast te stellen. Op jouw foto's lijken deze glad maar mogelijk hebben ze een fijne ornamentatie en dan vallen de nodige geslachten af.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Leighmus

Ah, nee, dat moet ik dan nog kopen.
Rens schreef wat je las