Roofvogel

Gestart door natuurliefhebber, mei 31, 2008, 18:02:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

natuurliefhebber

Zojuist, rond half zes, kwam er een roofvogel overvliegen die ongeveer de grootte had van een buizerd. Deze vogel heb ik zo'n tien minuten kunnen bekijken, totdat hij/zij in noordelijke richting verdervloog. De kenmerken die ik heb gezien zijn: geen duidelijke polsvlekken, een (vrij) donkere borst en kopmet verder een lichte onderkant met een diudelijke tekening (van vlekken) op de onderzijde. De vogel had verder een nog een lichte bandering op de onderzijde van de staart. De banden stonden wel vrij ver los van elkaar. Het precieze aantal banden heb ik niet kunnen tellen Verder had de vogel duidelijke handpennen (totaal 6 aan elke vleugel), die duidelijk los van elkaar stonden. Het leek als of de handpennen zeer licht naar boven gedraaid waren (kan ook verbeelding zijn geweest). Helaas heb ik de bovenkant niet goed kunnen zien. Qua grootte schat ik hem iets groter dan een buizerd (maar dat is vrij moeilijk in te schatten).

Ik zat zelf aan een slangenarend te denken, maar ik weet niet of ik dan goed zit. Iemand andere ideëen?
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

Kasper S

Qua beschrijving kan dat wel kloppen. Ik neem aan dat je geen foto hebt....
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Jeroen Nagtegaal

Waarom niet gewoon buizerd, past er volgens mij allemaal goed op. En ze zijn erg variabel in grootte en kleed.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Guus Peterse

Nou, dat zou waarschijnlijk inderdaad nog wel kunnen en op basis van deze beschrijving zul je dat ook wel nooit kunnen uitsluiten, maar er zijn wel een paar punten in de beschrijving die volgens mij wel degelijk meer naar slangenarend dan naar buizerd wijzen: geen duidelijke polsvlekken, een (vrij) donkere borst en kop met verder een lichte onderkant met een duidelijke tekening (van vlekken) op de onderzijde, en een lichte bandering op de onderzijde van de staart, waarvan de banden vrij los van elkaar stonden. Vooral dat laatste maakt hem best spannend vind ik. Aantal vingers niet geteld neem ik aan?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

natuurliefhebber

CiteerAantal vingers niet geteld neem ik aan?
Zover ik kon tellen had hij/zij 6 vingers...Duidelijk los van elkaar.  
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

Kasper S

Dat sluit een Buizerd dus al uit.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

natuurliefhebber

CiteerQua beschrijving kan dat wel kloppen. Ik neem aan dat je geen foto hebt....
Ik heb in alle haast alleen de verrekijker/telescoop erbij gepakt. Ik had helaas geen tijd om mijn digitale fotocamera er bij te pakken. Daarentegen heb ik wel vrij goed de kenmerken van de vogel kunnen bekijken
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

Guus Peterse

Als je echt en zeker weten 6 vingers hebt geteld, dan heb je wel sterke troeven in handen. Dan is indienen wel een optie lijkt me.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

natuurliefhebber

Dan voer ik hem in, met de beschrijving zoals ik die in de eerste post heb geplaatst. En dan afwachten.

Bedankt voor de reacties.
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog