Is dit een bruine kiekendief?

Gestart door Gijs21, maart 09, 2022, 22:39:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gijs21

Vloog over toen ik op de fiets door de polder reed. Nog net een fotootje kunnen maken waarmee je hem zou kunnen determineren. Meestal zie ik buizerds maar dit is geen buizerd lijkt me

OJGoreng

Inderdaad geen buizerd, maar het beest staat verbazingwekkend lastig op de foto. Tenzij er onder deze hoek één of ander vertekening optreedt die ik over het hoofd zie, kan ik die scherpe hoek in de achterrand van de vleugel niet plaatsen bij een kiekendief. Havik heeft wel zo'n type vleugel, sperwer in mindere mate. Kop lijkt wat bol voor een havik en staart wat lang en hoekig, maar toch neig ik meer naar havik dan sperwer. Verder dan dat durf ik niet te gaan.
Met vriendelijke groet, Zainal

Gijs21

#2
Bedankt voor de feedback, mijn eerste gedachte toen hij schuin voor me overvloog was ook havik, gelet op de vorm van de vleugels en de korte vleugelslag, afgewisseld met glijvlucht. Daarom was ik verbaasd dat de app een bruine kiekendief suggereert. Voor een sperwer was hij te groot en die heeft ook een snellere vleugelslag. In het verleden heb ik waarschijnlijk vaker een havik aangezien voor een sperwer, maar ik ga deze waarneming op 'havik' zetten. Of hij wordt goedgekeurd is nog maar de vraag maar dat is dan maar zo.

Gijs21

Deze waarneming is nog steeds niet beoordeeld door een validator dus misschien is hij niet te beoordelen.

Wanneer ik de foto heel sterk oplicht dan zie ik de staartbandering, maar of het dan een havik is of een sperwer..geen idee. Een sperwer heb ik op die locatie nog nooit gezien (wat op zich niks zegt natuurlijk) en een havik wordt in die buurt af en toe wel waargenomen.

Gijs21

Inmiddels is deze waarneming gevalideerd als sperwer.
Leuk dat de slechte foto toch een determinatie heeft opgeleverd.

OlivierO

Gelieve volgende keer een link naar de warming bij je bericht te plaatsen, dat is handiger.
Het beste is zelfs dat je via "opties > Hulp forum" de vraag hier stelt.

Hou er ook rekening mee dat de validatie gebeurt door vrijwilligers, dus dat kan gerust even duren (of tot zelfs nooit gebeuren).
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.