Plakkers en verschillende kleuren en voortplanten?

Gestart door dump, augustus 04, 2022, 23:26:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

dump

Hoi Allen.
Als beginnende nachtvlinderaar heb ik inmiddels al vele soorten waargenomen. Van eentje, de Plakker, (zwart) op mijn waarnemingen, heb ik toevallig nu de rups, cocon en de vlinder apart geregistreerd. Maar vandaag zag ik op de camping een vlinder op afstand zo naar mijn houtvoorraadje vliegen. Dus ik de telefoon er gauw bij gehaald en gezocht. Foto gemaakt, en ja hoor. De plakker, grijs gekleurd? Maar op de foto zag ik ook nog wat wits? Bleek dus een ook een plakker te zijn. Maar als je goed kijkt zie je ook nog de cocon en de resten van de rups. Plakkers in verschillende tinten kan dus ook? Maar ruikt die bruine nu op afstand een witte plakker om er zo linea recta naar toe te vliegen en er bovenop te duiken?
Groeten, Dump.

Marion5

De witte is het vrouwtje!  Het bruin/grijze mannetje heeft haar inderdaad zojuist geroken.
Het vrouwtje is daar verpopt. Ze kan nauwelijks lopen en blijft in de buurt van haar cocon.
Ze wordt daar bevrucht door het mannetje en legt dan in de buurt haar eitjes.
Stel gerust je vragen! In dit geval wist ik het toevallig ook zonder de foto  :blink:

Groetjes,
Marion

dump

Dank je wel voor je antwoord.
Heel bijzonder
Groeten, Dump.

gbeersma

Je ziet bij veel nachtvlindersoorten dat de mannetjes van die geveerde sprieten hebben. Door het grote oppervlak dat daardoor ontstaat kunnen ze geweldig goed ruiken, en doordat de vrouwtjes geurstoffen (feromonen) afscheiden is het voor zo'n man een klein kunstje om zo'n vrouwtje te vinden.
Toevallig zag ik ditzelfde tafereeltje ook eens:

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?