gedierte op tiengebodenplant

Gestart door P. Kuijper, juli 26, 2022, 14:48:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

Na rouwmugjes is een plantenpot met Maranta nu bevolkt met een andere, zeer kleine, soort. Na wat beter kijken vond ik ook nog een larve die als een dolfijn een bal hoog hield (zie foto). Wat is dit?

https://waarneming.nl/observation/250377801/.
1 Insect onbekend (overig) - Insecta indet. gezien
datum: 2022-07-26
locatie: Kampen - Stationskwartier (OV)

foto's:




Met vr. groet,
P. Kuijper

Matthijs Molenaar

Het zijn twee verschillende soorten.
De 'dolfijn' is een galmug, misschien eentje uit het genus Mycodiplosis, maar daar ben ik geen kenner in. Ook weet ik niet welke daarvan op een tiengebodenplant kunnen zitten. de 'bal' is een poepje volgens mij.
De andere kleine soort is een Trips, voor mij Trips onbekend, maar anderen kunnen die soort misschien determineren.

Zou je ze als twee losse waarnemingen kunnen invoeren?
De ene als Trips onbekend
De andere als een Galmug onbekend, graag met waardplant erbij.

Bij allebei zijn er wel experts, en hopelijk kunnen zij ze determineren!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Rayan Majoor

De 'dolfijn' is ook een trips, maar dan een larve ervan. Ik heb ze helaas ook genoeg op mijn tiengebodenplantje zitten, als je even wacht veranderen de dolfijntjes (die de schade aan je plant doen) in de zwarte beestjes (die voornamelijk bezig zijn met eitjes leggen). Geen leuke beestjes voor je plantje...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

P. Kuijper

Dank voor de reacties. Meteen zoveel mogelijk handmatig verwijderd, maar het was geen doen. Al gauw ook op andere planten. Ik zie bestrijden met roofmijten en aaltjes niet zitten, dus de planten die er het ergst aan toe waren weggegooid (voornamelijk stekjes). Een kerstster had al echt zichtbare vraatschade. Van 2 cactussen waar ze op zitten haal ik ze met de stofzuiger steeds weg, nu nog maar een paar per dag. De rest maar goed vochtig houden en er het beste van hopen. Heel vervelend, was net eindelijk van rouwmugjes af.
Met vr. groet,
P. Kuijper

P. Kuijper

Citaat van: Rayan Majoor op juli 26, 2022, 16:52:08 PM
Ik heb ze helaas ook genoeg op mijn tiengebodenplantje zitten, als je even wacht veranderen de dolfijntjes (die de schade aan je plant doen) in de zwarte beestjes (die voornamelijk bezig zijn met eitjes leggen). Geen leuke beestjes voor je plantje...
Doe je er niets aan Rayan?
Met vr. groet,
P. Kuijper

Rayan Majoor

Ik gebruik sowieso nooit chemicaliën. Heb één keer voor spint wel roofmijten gekocht, maar weet niet of er iets levends in zat (heb geen roofmijten kunnen ontdekken en er veranderde niks aan de spint). Dat heb ik dus ook opgegeven.
Als het echt erg is bestrijd ik de beestjes handmatig (over de bladeren wrijven) of neem ik de planten mee onder de douche. Maar sommige planten die ik heb (o.a. telegraafplant en zonnedauw) zijn daar wat te gevoelig voor. Over het algemeen zet ik de planten daarom op het balkon neer, in de hoop dat natuurlijke vijanden er wat mee doen. Over het algemeen worden de spint en/of trips dan wel in toom gehouden, maar helemaal weg gaan ze zelden (en als de planten 's winters weer naar binnen gaan haal je vaak allerlei andere beestjes ook mee naar binnen... en daar moet je wel tegen kunnen)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl