het is niet complexer dan ik zag op de eerste datum soort X in stadium Y
kweekresultaten hebben iets kunstmatig
Ik weet niet of ik je goed begrijp Jaap. Bedoel je dat resultaten van het kweekproces niet relevant zijn voor waaneming.nl en ik alleen de oorspronkelijke vondst van een soort, in dit geval veelal in het larve stadium, in waarneming.nl moet invoeren? In dat geval zouden we veel missen zoals foto's van de pop en/of het adult en/of de sluipwesp/vlieg. En vaak ook de exacte soort-ID omdat je op de eerste datum nog lang niet altijd weet om welke larve het gaat.
Jij denkt bij 'kunstmatig' vermoedelijk sterk aan de relevantie van de eventuele tweede en derde datum die inderdaad soms niet veel zeggen, zeker bij binnenshuis kweken. Die datums zijn echter maar één aspect van het doen van waarnemingen aan onze biodiversiteit en voor mij niet de belangrijkste. De meerwaarde van kweken zit hem o.a. in het kunnen maken van foto's van andere stadia dan gebruikelijk (bijv. het popstadium) en vooral in kennis over de ecologische relaties met parasieten. In bijna alle gevallen moet je daarvoor kweken want in het veld is dat soort waarnemingen nauwelijks te doen.
Het liefst zou ik alle 'kweekwaarnemingen' na de eerste datum kunnen toevoegen (of koppelen) aan de oorspronkelijke waarneming. Ik loop nu veelal vast of ik nu probeer om mijn eerste record aan te vullen of een tweede of derde record aanmaak met de nieuwe info. Als het nodig gaat zijn kan ik dat nog wel illustreren met voorbeelden maar dat is veel werk. Ik hoopte eigenlijk dat iemand mijn probleem begrijpt zonder dat ik het gedetailleerd moet uitleggen.
Mvg Henk