hoe invoeren veldwaarnemingen en aansluitende kweekresultaten?

Gestart door zakdrager, augustus 04, 2022, 04:49:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Ik breek me hier vaak het hoofd over en dat leidt tot best wel wat irritatie/chagrijn omdat het me nog steeds niet lukt om op een bevredigende (en correcte) manier waarnemingen in te voeren die wat complexer zijn dan ik zag op die datum soort X in stadium Y.

Ik neem regelmatig een insect mee om te kweken (zowel om adulten te verkrijgen als voor de sluipwespen -en vliegen). Als ik de tijd heb documenteer ik dat door van allerlei fasen/stadia foto's te maken die ik dan op waarneming.nl wil zetten.

Ik kan een heel lang verhaal houden om toe te lichten waar ik dan vastloop bij het invoeren en er makkelijk fouten ontstaan maar laat ik eerst de vraag maar eens simpel stellen: is er een goede handleiding hiervoor verschenen (die ik dan over het hoofd heb gezien)?

Groet, Henk ten Holt

zakdrager

Ik was vergeten om notificatie bij reacties aan te zetten...

Jaap Winkelman

het is niet complexer dan ik zag op de eerste datum soort X in stadium Y
kweekresultaten hebben iets kunstmatig

marcel234

#3
Er zijn wel oplossingen voor zoals similar-observation-set maar die werken hier niet. Misschien is taggen/tags een oplossing, kan alleen maar in het oude waarneming.nl of een project aanmaken voor die waarnemingenreeks.

https://old.waarneming.nl/user_tags/all/?id_wrn=118916418

zakdrager

Citaat van: Jaap Winkelman op augustus 04, 2022, 14:06:51 PM
het is niet complexer dan ik zag op de eerste datum soort X in stadium Y
kweekresultaten hebben iets kunstmatig

Ik weet niet of ik je goed begrijp Jaap. Bedoel je dat resultaten van het kweekproces niet relevant zijn voor waaneming.nl en ik alleen de oorspronkelijke vondst van een soort, in dit geval veelal in het larve stadium, in waarneming.nl moet invoeren? In dat geval zouden we veel missen zoals foto's van de pop en/of het adult en/of de sluipwesp/vlieg. En vaak ook de exacte soort-ID omdat je op de eerste datum nog lang niet altijd weet om welke larve het gaat.

Jij denkt bij 'kunstmatig' vermoedelijk sterk aan de relevantie van de eventuele tweede en derde datum die inderdaad soms niet veel zeggen, zeker bij binnenshuis kweken. Die datums zijn echter maar één aspect van het doen van waarnemingen aan onze biodiversiteit en voor mij niet de belangrijkste. De meerwaarde van kweken zit hem o.a. in het kunnen maken van foto's van andere stadia dan gebruikelijk (bijv. het popstadium) en vooral in kennis over de ecologische relaties met parasieten. In bijna alle gevallen moet je daarvoor kweken want in het veld is dat soort waarnemingen nauwelijks te doen. 

Het liefst zou ik alle 'kweekwaarnemingen' na de eerste datum kunnen toevoegen (of koppelen) aan de oorspronkelijke waarneming. Ik loop nu veelal vast of ik nu probeer om mijn eerste record aan te vullen of een tweede of derde record aanmaak met de nieuwe info. Als het nodig gaat zijn kan ik dat nog wel illustreren met voorbeelden maar dat is veel werk. Ik hoopte eigenlijk dat iemand mijn probleem begrijpt zonder dat ik het gedetailleerd moet uitleggen.

Mvg Henk 

zakdrager

Citaat van: marcel234 op augustus 04, 2022, 14:27:22 PM
Er zijn wel oplossingen voor zoals similar-observation-set maar die werken hier niet. Misschien is taggen een oplossing, kan alleen maar in het oude waarneming.nl of een project aanmaken voor die waarnemingenreeks.

Hallo Marcel, ik heb de indruk dat je mijn probleem goed begrijpt. Ik overzie de oplossing daarvoor op iNaturalist in technische zin niet helemaal maar ik zie die link vooral als een suggestie aan de makers van waarneming.nl om eens te kijken hoe de mogelijkheden op dit punt verbeterd kunnen worden. Ik ken het oude waarneming.nl ook wel maar was in die tijd zelf niet actief bezig met online invoeren van waarnemingen. Dat doe ik pas vrij recent. Ik ervaar waarneming.nl tot nu toe als 'wel aardig' als je doel is om in hoog tempo veel waarnemingen/soorten te scoren in het veld met je mobiele telefoon. Voor mij betreft dat alleen niet de hoofdmoot/-insteek van mijn activiteit. Ik maak primair studiofoto's van meegenomen exemplaren. Waarneming.nl sluit daardoor maar matig aan op mijn werkproces. Om te beginnen al doordat standaard de metadata ingelezen worden van het tijdstip van de foto . In mijn geval is dat dus meestal niet het moment van de vondst dus ik begin al meteen met corrigeren van automatisch ingelezen fouten.... Wat ik soms vergeet waardoor er toch fouten insluipen. En verder kan ik de ecologisch meer betekenisvolle informatie dus ook lastig correct kwijt.

Mvg Henk

PS In het aanmaken van een project voor een waarnemingenreeks moet ik mij nog verdiepen.





Frank van de Putte

De invoerdatum is inderdaad de vondst van het beest, bij opkweken kun je later gewoon foto's toevoegen aan de waarneming, en per foto het correcte stadium aangeven. Zelf zou ik in de later toegevoegde foto's de datum zetten, zoals bij deze spin; https://old.waarneming.nl/waarneming/view/118916418

En in de beschrijving even aangeven dat het een kweekproject is, met eventuele details.

Groetjes,

Frank van de Putte

zakdrager

Hoi Frank, dank voor je reactie. Lijkt me een goede suggestie om het zo te doen. Dat kan ook in het nieuwe waarneming.nl toch?

Mvg Henk

Frank van de Putte

Als het goed is wel, al is het op de nieuwe site wat meer werk om het correcte stadium per foto aan te geven, op de oude kun je dat meteen bij het uploaden invullen.
Groetjes,

Frank van de Putte