Staat deze plant er nog? - Tere stekelvaren

Gestart door Norman, juli 31, 2022, 23:54:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Binnenkort ben ik in de regio waar gevraagd om de aanwezigheid van de Tere stekelvaren te onderzoeken.
Nu wil ik best wat tijd er in steken, maar volgens de Heukels heb je alleen zekerheid onder de microscoop en ik zou niet weten hoe ik dit zou moeten aanpakken met de zekere aanwezigheid van vele duizenden brede stekelvarens, maar ik heb elders ook wat ander kenmerken gevonden, die het zoek al wat doelgerichter maken.

Één kenmerk kwam ik deze in deze video en hoewel dit een zacht kenmerk is, zou het mogelijk behulpzaam kunnen zijn als voorselectie.

Weet niet goed hoe ik dit duidelijk kan omschrijven, maar in deze video op 9:24 wordt het goed getoond: https://youtu.be/pkbNK6S5cD8?t=564

Elder lees ik het volgende over de stengelschubben:

Dense, at least near base,
typically uniform brown-
ginger, even when on
young croziers,
occasionally with a darker
central stripe

Iemand die dit kan bevestigen of andere suggesties heeft om nuttig te filteren tussen de immense hoeveelheid brede stekelvarens? Lukraak materiaal verzamelen lijkt me tamelijk nutteloos.

Als ik nu een plant tegenkom met de kenmerken in de video én de egaler gekleurde bruinrode stengelschubben lijkt het me pas nuttig om materiaal te verzamelen voor nader onderzoek.

Willemien Troelstra

Misschien bij de Varenvereniging informeren naar veldkenmerken?
groet, Willemien Troelstra