Hoofdmenu

Epilobium

Gestart door marcelpolling, juli 31, 2022, 19:38:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcelpolling

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/249910021/.
1 Donkergroene basterdwederik - Epilobium obscurum bloeiend
datum: 2022-07-22

foto's:

nielseimers

Mooi gedocumenteerd Marcel. Een schijnbaar betrouwbaar onderscheid tussen Kantige basterdwederik en Donkergroene basterdwederik is de af/aanwezigheid van klierharen op de bloeiwijze-as, bovenste deel stengel, doosvrucht en kelkbladen.

Hier vind je meer uitgebreide toelichting van de verschillen:
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,384755.msg2378028.html#msg2378028

rapunzel

@Niels,
Wat bedoel je met schijnbaar ? Is het niet betrouwbaar ?
Met vriendelijke groet,
Koos
Koos Ballintijn

nielseimers

Het kenmerk wordt in veel literatuur benoemd als onderscheidend, het is dus schijnbaar een betrouwbaar kenmerk. De reden dat ik niet blijkbaar gebruik, is dat ik deze obscure soort nog nooit gezien heb en de plant daarom nog nooit heb kunnen bestuderen.

rapunzel

Koos Ballintijn

Nathalie De Somer

Ook helemaal (en schijnbaar) eens met Donkergroene! Goede documentatie is zo nodig bij deze groep. Ik zag deze soort nog maar een keer, vond 'm meteen anders, maar pas bij het sleutelen werd het me duidelijk dat dit dan de 'Donkergroene' was.

Vriendelijke groet, Nathalie

nielseimers

Ik zie zo gauw geen klierharen in de bloeiwijze.

phegi

In jouw overzicht staat dat hij soms klierharen heeft op de kelkbladen. Daar kan je dus niet veel mee, soms betekent dus ook soms niet. Ik knijp altijd in de stengel en praktisch altijd is hij hard en noteer ik Kantige.
groeten,

Peter

www.phegi.com

marcelpolling

Heel erg bedankt voor de reacties, en goed te zien dat ik niet de enige ben die moeite had met de sleutel :) Ik laat hem nu op donkergroene staan.. maar ga dus nog wel even in de stengel moeten drukken om het zeker te weten (al heb ik geen referentie).

marcelpolling

Even voor de volledigheid: bleek toch kantige te zijn na het voelen van de stengel. Bedankt voor de tip Peter