Wat een verscheidenheid vliegt er hier rond.

Gestart door dump, juli 31, 2022, 12:28:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

dump

Hoi Allen.
Op de camping ben ik in contact gekomen met een kenner van de natuur, waaronder de dagvlinders. Omdat ik altijd toch al laat ga slapen ben ik de nachtvlinders en motten gaan fotograferen met de telefoon. Een hele klus met veel geduld maar wel een uitdaging. Mijn vlinderval is een toiletgebouw met veel kleine ramen waar ik dan mijn foto's maak.
Nooit geweten dat er zoveel rondvliegt. Als Obsidentify zijn werk goed doet zit ik al op/over de 100 soorten. En ik ben pas 20mei begonnen. Ongekend. Mogelijk als ik volgend jaar hier weer ben maar is kijken of ik een val kan maken. Dan kan ik toch ietsje eerder naar bed.

Maar mijn vraag is eigenlijk........ zijn vlinders in principe makkelijker door het programma te identificeren dan b.v. planten. Je krijgt bij redelijke vlinder foto's snel 100% maar bij de bermplanten (iets waar mijn interesse ligt) gaat dat vaak veel moeilijker.
Groeten, Dump.

Rayan Majoor

Leuk dat je zo de vlinders begint te ontdekken. WC-hokjes zijn daar inderdaad erg goed voor.
Inderdaad lijkt de beeldherkenning iets minder moeite te hebben met vlinders dan met planten. Dit waarschijnlijk o.a. omdat planten variabeler zijn in algehele groeivorm en de achtergrond van een foto vaak uit planten bestaat (zal lastiger zijn voor de beeldherkenning om onderscheid te maken tussen plantendelen van het onderwerp en van de achtergrond... als je als achtergrond een heleboel vlinders hebt zal dat voor de beeldherkenning ook lastiger worden).
Maar nog steeds maakt de beeldherkenning ook nog wel met redelijke regelmaat fouten, waarbij ie soms zelfs 100% zeker is van de fout. Soms duidelijk, zoals een zwart met wit bladrollertje op het laken waar de beeldherkenning bij mij laatst 100% zeker een rode vuurvlinder van maakte (met tweede optie een dauwerebia, volgens mij had de beeldherkenning toen een glaasje teveel op), maar soms lijken de suggesties wel beter te kloppen maar zijn ze alsnog fout. Zolang je ze zelf niet herkent, altijd even controleren wat de beeldherkenning zegt dus!
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

dump

Dank je wel Rayan Majoor voor je antwoord.
Wat het nog moeilijker maakt is dat 1 soort soms meerdere variaties heeft. En mijn geheugen is al niet meer wat het was. Ik houd voor mijzelf een exel lijstje bij zodat ik ook nog kan controleren of ik hem al eerder gezien heb. Nu zit ik dik boven de honderd dus onthouden gaat wel een tijdje duren ben ik bang. Maar de lol is er al wel.
Fijne avond verder. Ik zal is even gaan kijken op je site.
Groeten.

gbeersma

Als je je waarnemingen op Waarneming.nl invoert heb je je Excelsheet niet meer nodig.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

dump

Beetje laat antwoord maar ik moet alles nog ontdekken. Ook op dit forum.

Ik heb toch maar een excellijst gemaakt van de inmiddels al meer dan 200 soorten nachtvlinder/motten. Na een observatienacht gelijk netjes bijwerken en alfabetisch laten rangschikken en klaar is Dump. Extra lijstje erbij van de soorten die ik nog duidelijker/mooier op de foto wil waardoor ik alles bij de hand heb. Ik zet hem op de achtergrond open tijdens het maken van de foto's en kan zo zonder het op te moeten zoeken op waarnemingen.nl gelijk bekijken.

Het is me wat. Inmiddels worden de soorten wel minder en er komt een moment dat ik niet meer voor 1 nieuwe vlinder tot 3 uur in de nacht op blijf. Maar ik ben ontzettend verbaasd zoveel soorten te zien op 1 locatie. Ik houd nog even vol.

Groeten, Dump.