Is dit een roest op blad zomereik?

Gestart door M.S.M. de Keijzer, juli 27, 2022, 21:13:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.S.M. de Keijzer

Beste allemaal,
Wat zie ik hier op de bovenzijde van een blad van Zomereik? Een roest? Is hier nog iets van te zeggen?
Gezien in Noord-Brabant, Landgoed Huis ter Heide, bij De Moer, t.n.v. Tilburg.
Met vriendelijke groet
Maja de Keijzer

William de Jong

Hoi Maja,

Dit is geen roest, wat het wel is..?
Het ligt zo te zien los op het blad, roesten vormen sporenhoopjes vanuit het blad.

Groeten, William de Jong

M.S.M. de Keijzer

Dank je wel, William. Dus in elk geval geen roest. Het lijkt ook net of het op het blad geknoeid is. Ik ga nog eens speuren naar andere mogelijke verklaringen.
Met vriendelijke groet
Maja

Jan Mudde

Citaat van: M.S.M. de Keijzer op juli 28, 2022, 19:28:48 PM
Dank je wel, William. Dus in elk geval geen roest. Het lijkt ook net of het op het blad geknoeid is. Ik ga nog eens speuren naar andere mogelijke verklaringen.
Met vriendelijke groet
Maja

Hallo Maja,

Dit type "sporen" tref je ook wel aan bij honingbijkasten, volgens mij is het iets van stuifmeel dat achtergelaten wordt maar het fijne weet ik er ook niet meer precies van. Wellicht een mogelijkheid om ook even na te vragen bij een imker? Succes met de zoektocht naar het juiste antwoord!

Grtz, Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

M.S.M. de Keijzer

Dank je wel voor de tip. In het park in Dordrecht, waar ik woon, heeft een imker bijenkasten. Ik ga eens navragen. Is overigens heel goed mogelijk, want ik zag deze sporen aan de bosrand, bij een stuk land, ingezaaid met vooral gele margrieten en wat andere nectarplanten...
Met vriendelijke groet
Maja