vliegenzwerm boven Waddenzee

Gestart door aabckoos, mei 31, 2008, 12:42:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

aabckoos

Kennis vraagt me dit:

Toen we 10 mei terug kwamen van Terschelling, werden we midden op zee overvallen door heeeel veel muggen/vliegjes. De hele boot zag zwart van de vliegen en iedereen vluchtte naar binnen, leek wel een van de 7 plagen maar dan niet met sprinkhanen, dag des oordeels. Dus midden op het Wad grote wolken zwarte vliegjes en even later niet meer.
In Harlingen zag ik ook hier en daar, echt hier en daar, mensen onder die vliegen zitten.

Volgens haar geen onweersbeestjes. Ze stuurde me een verfrommeld exemplaar op. Zo te zien 1 paar vleugels en ongeveer 5 mm lang lijf.

Weet iemand welke vliegen (?) dit geweest kunnen zijn?

B.v.d., Koos
Hartelijke groet,
Koos

gerardpennards

Kun je een foto maken en die er bij zetten?
Anders krijg je de naald in de bekende hooiberg...... <_<
Groeten, Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

aabckoos

Ik kan proberen het verfrommelde lijk uiteen te rafelen en te fotograferen. Morgen!

Koos
Hartelijke groet,
Koos

aabckoos

Ik probeerde een foto te maken maar het verfrommelde vliegen lijkje viel in ongelijke delen uit elkaar....

Blijft de vraag open: zijn er behalve tripsen en mieren en sommige muggen ook vliegen die bij zwoel weer plotseling enorme zwermen vormen?

Dag!
Koos
Hartelijke groet,
Koos

wimtegels

CiteerKun je een foto maken en die er bij zetten?
Anders krijg je de naald in de bekende hooiberg...... <_<
Groeten, Gerard
Lijken me wel erg veel naalden :gap:

Is er nergens anders melding van dit fenomeen. Zoveel insecten moeten toch ook bij anderen overlast bezorgd hebben?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

David Tempelman

foto van uiteen gevallen verfrommende lijkje blijft welkom  ^_^  
met vriendelijke groet,
David

wimtegels

Ben jij de opvolger van Dr. Zeldenrust?

David als patholoog anatoom:D  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

David Tempelman

nee hoor ik ben heel rustig ;)  
met vriendelijke groet,
David

wimtegels

Je hoeft voor mij ook niet per se de doodsoorzaak vast te stellen. Als we de soort al eens weten.

Misschien weer ergens een kringloop verstoord die en explosie van een populatie tot gevolg heeft???
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Arp

Zijn op het Wad en IJsselmeer dergelijke zwermen (niet bijtende) muggen niet juist schering en inslag?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

David Tempelman

rond het IJsselmeer wel, maar rond het wad niet. tenminste daar zijn het geen dansmuggen (Chironomus). ik ben dus wel benieuwd, wat dan wel.
met vriendelijke groet,
David

han.endt

Lijkt deze er op?
http://waarneming.nl/foto_details.php?id=336275
Alleen denk ik dat het dan Dilophus femoralis is. Meer een kustsoort.

aabckoos

Apart zeg, dat Friese verslagje in een sufferdje. Hier 2 foto's van het stoffelijk overschot.
Hartelijke groet,
Koos

aabckoos

Hartelijke groet,
Koos

wimtegels

Ben benieuwd wie daar nog wat van kan maken.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

David Tempelman

:wacko: het is in elk geval geen dansmug!
met vriendelijke groet,
David

han.endt

wimtegels

Han,

Kun je uitleggen welke kenmerken van de overblijfselen voor jou de belangrijkste aanwijzingen zijn en waarom?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

han.endt

CiteerHan,

Kun je uitleggen welke kenmerken van de overblijfselen voor jou de belangrijkste aanwijzingen zijn en waarom?
De vleugeladering komt overeen en de donkere gedeelten daar tussen. Ook het pterostigma klopt. Ik zie geen kenmerken die tegenspreken. Ik roep echter zeker niet dat het hem is, maar ik zie het als een goede optie. Dilophus sp. dan. Vleugeladering is altijd een goede manier om de familie te bepalen.

wimtegels

Dank voor de uitleg :duim:

Ik ben een volslagen leek op het gebied van insecten. Op deze manier leren we toch steeds een beetje bij.

Is het verschijnssel van massa zwermen bij die soort bekend? Zo ja, wat zijn de oorzaken?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

han.endt

CiteerIs het verschijnssel van massa zwermen bij die soort bekend? Zo ja, wat zijn de oorzaken?
Ze kunnen in grote aantallen vliegen. Verder weet ik te weinig van de biologie van deze soorten.

jack_windig

Ik vind de resten er ook veel op lijken. Bijgaande foto van de Koortsvlieg - Dilophus febrilis is bijna een maand geleden aan de oever van het IJsselmeer genomen waar echt massa's vliegjes zaten.

aabckoos

Volgens de waarneemster lijkt ie inderdaad veel op de koortsvlieg.

(gelukkig geen gele koortsvlieg)

Alweer bedankt voor alle reacties en suggesties. Prima site toch, dit!
Koos
Hartelijke groet,
Koos

han.endt

CiteerIk vind de resten er ook veel op lijken. Bijgaande foto van de Koortsvlieg - Dilophus febrilis is bijna een maand geleden aan de oever van het IJsselmeer genomen waar echt massa's vliegjes zaten.
De foto doet me denken aan begin jaren tachtig toen ik de Houtribdijk regelmatig heen en terug fietste om vogels te kijken. Als ik terug was zat ik soms helemaal onder de vieze vliegjes en mugjes. Mijn haar zat er vol mee, ze zaten onder mijn oogleden en in mijn navel........