Kan soort niet wijzigen

Gestart door Rutger Koperdraad, juli 25, 2022, 02:14:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rutger Koperdraad

Onderstaand observatie betreft een Northern Viscacha, maar iedere keer als ik de soort aanpas en op Save klik, staat hij weer op Southern Viscacha. Als ik in Explore-species op de soortnaam zoek, moet ik "Include hybrids, aggregates, et cetera." aanzetten om hem te vinden. Maar de wetenschappelijke naam suggereert dat het toch echt een andere soort is. Klopt er iets niet in configuratie van de taxonomie?

https://observation.org/observation/250086795/

groet,
Rutger.
met vriendelijke groet,
Rutger Koperdraad.

William de Jong

Hoi Rutger, die soorten staan (foutief?) als synoniem van elkaar in de database, waarbij Southern Viscacha blijkbaar de voorkeur heeft als geldige naam. Of dat taxonomisch correct is weet ik niet. In de wereld van de paddenstoelen zijn er in ieder geval wel vaker dubbele en compleet verschillende wetenschappelijke namen.

Groeten, William de Jong

Rutger Koperdraad

Dankjewel William,

Ik kan op de site niet vinden welke taxonomie wordt gevolgd voor zoogdieren. Op Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Viscacha) staan vijf soorten Viscacha, waaronder de Northern en de Southern. De wetenschappelijke naam van de Northern klopt met die in een spaanstalige publicatie over de lokale flora en fauna (Lomas de Asia van Iván Reyna Ramos). Het is moeilijk voor te stellen dat de woorden "Northern" en "Southern" als synoniemen worden gebruikt, of dat de soort niet goed beschreven zou zijn.

groet,
Rutger.
met vriendelijke groet,
Rutger Koperdraad.

Douwe van der Ploeg

Wij gebruiken IUCN als bron, die peruanum inderdaad niet erkent, zie ook https://www.iucnredlist.org/species/11148/22190789. Heeft verder niks te maken met of gewone namen wel of niet synoniem zijn, of dat soorten "niet goed beschrijven zijn", gewoon verschil van inzicht en voortschrijdend inzicht over verwantschappen. Taxonomie is nooit een hard ding, maar verandert nog wel eens met de jaren.

Dat je een waarneming niet goed onder een synoniem kan invoeren is eigenlijk wel een fout (mocht je het niet eens zijn met de gevolgde taxonomie, of om andere redenen een gesynonimiseerde naam wilt gebruiken, kan dat niet), maar dat is een technisch iets waar de makers van de site voor hebben gekozen.
Douwe van der Ploeg

Rick van der Weijde

In veel gevallen waar IUCN het taxon (nog) niet als soort erkent, wil deze nog wel eens als ondersoort worden erkend. Ik zie hier dat ook meerdere (3) ondersoorten worden erkend, zonder deze verder te benoemen. In dit geval zou het kunnen dat peruanum wellicht wel als ondersoort geldt en na aanmaken hiervan in ieder geval tot op ondersoort-niveau kan worden ingevoerd. De Northern's blijven dan in ieder geval als zodanig traceerbaar en áls IUCN ze ooit nog eens zou splitsen, zijn de waarnemingen gemakkelijk om te zetten.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Douwe van der Ploeg

Dat is zeker waar, en zal ik deze week eens nazoeken.
Douwe van der Ploeg

Rutger Koperdraad

Hartelijk dank voor de antwoorden. Ik heb wel eens eerder met synoniemen te maken gehad, maar dat Northern als synoniem voor Southern wordt gebruikt bracht me in de war. Het is nu helemaal duidelijk! VOor zover ik kan zien wordt peruanum ook niet als ondersoort erkend op deze website, maar aangezien ik niet zou willen de claimen dat ik de twee kan onderscheiden laat ik het sowieso liever op soortniveau staan.

groet,
Rutger.
met vriendelijke groet,
Rutger Koperdraad.