Chaenothecopsis of Mycocalicium?

Gestart door Bart Hessen, juli 22, 2022, 18:20:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart Hessen


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/249945154/.
1 Gewoon houtspeldje - Chaenothecopsis savonica micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2022-07-22
locatie: Elspeet - Triensbosch (GE)

foto's:







Ascus wat lastig te zien, maar met 8 sporen en plm 33 um lengte. Sporen licht bruingroen, elliptisch plm 4-5 x 2.5 um (Div = 2.2 um) Op hout van spechtgat in snag Pinus.
Lijkt anders dan Mycocalicium, maar hoe zou je dit kunnen onderscheiden van onrijpe M.?

Guido Berger

Bei Micolcalium hat die oben verdickte Ascuswand keinen Kanal und sind die Hyphen im gesamten Stiel dunkel und parallel angeordnet.

DFD p. 358 bij de inleiding op Chaenothecopsis.

Bart Hessen

Dank, Guido!
Ondertussen heb ik begrepen dat het van belang is om de stengelhyfen in het onderste deel van de stengel te vergelijken (dus het héle steeltje meenemen). Wat de ascustop betreft, met mijn setup moet je een beetje geluk hebben om die goed in beeld te krijgen (in sommige gevallen van Mycocalicium gelukt). Ik heb maar één keer eerder een Chaenothecopsis (pusilla) gevonden, die heeft Lukas toen onder de mic gehad. Wellicht ga ik daar nog eens een beetje halen om te zien of ik de andere kenmerken kan terugvinden (pusilla is makkelijk omdat die 1-gesepteerde sporen heeft; dan hoef je niet verder te zoeken...).

Bart Hessen

Nog een poging met het laatste speldje uit het (kleine) monster. Hele steeltje meegenomen tot het hout.
Bij héél licht samendrukken is m.i. te zien dat in het onderdeel van de steel het niet alleen maar strengen van parallelle hyfen zijn (foto 3). Het monster is helaas erg "squishy": met een beetje meer druk desintegreert het makkelijk en vrijwel alle sporen komen al los: ook de stengel laat geen donkere strengen achter (zoals bij M.). Excipulumresten zijn wel zichtbaar als fragmenten met parallelle hyfen. Slechts één schijnbaar intacte ascus gevonden, maar het is duidelijk dat ik met mijn setup niet voldoende oplossend vermogen heb om zonder contrastvloeistof een kanaaltje te kunnen zien.
Sporen licht, elliptisch (niet duidelijk spoelvormig) tot plm 5.5 x 2.5 um.
Dit is zover als ik kom. Iemand een mening?