Welke korstmos? Op steen, Zwitserland

Gestart door Matthijs Molenaar, juli 19, 2022, 15:45:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Matthijs Molenaar

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/249622545/.
1 Korstmos onbekend - Lichen indet. sporenvormend/fertiel, verzameld (in collectie)
datum: 2022-07-12
locatie: Switzerland - Wallis (VS) (CH)

foto's:


Verzameld
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Guido Berger

Dit lijkt mij wel een lecidea/porpidia-achtige.
Snijden.

Matthijs Molenaar

Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Matthijs Molenaar

Ik heb het even bekeken. De sporen waren 8-12x4-5 um, ovaal. Minstens 5 sporen per ascus, lastig te zien. Weet je nu misschien het genus? Dan kan ik het zelf verder proberen te sleutelen
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Guido Berger

Op dit moment ligt http://italic.units.it/?procedure=checklist er uit.

Maar hier staat ook een sleutel in.
Zoek op porpidia/lecidea.

Ik denk dat het lastig is om verder te komen en dat je hele nette coupes moet kunnen snijden. En mogelijk chemicaliën nodig hebt, die je niet hebt.
Uit mijn hoofd: waarschijnlijk een lecidea omdat porpidia meestal grotere sporen heeft.

Verder
-- een aantal groepen staan behoorlijk goed online uitgewerkt bij LGBI3
https://britishlichensociety.org.uk/identification/lgbi3
-- Hier staat ook een uitleg bij (glossary) van al de technische termen.
Dit is lastig in het begin, maar als je meer gaat snijden groei je daar wel langzaam in.

Om meer grip op die termen te krijgen zijn plaatjes met uitleg handig.
Mogelijk weet Lukas waar en of LGBI1 online te vinden is, daar staan begeleidende plaatjes in.
Er is ook een voorloper van het hedendaagse Die Flechten Deutschlands online (maar dan krijg je ook nog al het Duits erbij). Dat weet Lukas vast ook wel.

Matthijs Molenaar

Oeps, ik was vergeten de foto's erbij te zetten. Hier zijn ze:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Matthijs Molenaar

Ik heb de sleutel italic.units even doorgelopen. Fantastische sleutel! Een paar dingen wist ik niet, daar heb ik het meest waarschijnlijke gekozen. Nu kom ik uit op Lecidea sarcogynoides, vinden jullie dat kloppen?
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Guido Berger

Citaat van: Matthijs Molenaar op juli 21, 2022, 11:22:47 AM
Ik heb de sleutel italic.units even doorgelopen. Fantastische sleutel! Een paar dingen wist ik niet, daar heb ik het meest waarschijnlijke gekozen. Nu kom ik uit op Lecidea sarcogynoides, vinden jullie dat kloppen?

Nee klopt niet.

Ik zal op zoek gaan naar online informatie over de bouw van apothecia en perithecia.
Zodat als jij gaat snijden je meer houvast hebt.

Verder: goede coupe!
Weet je nu waar het epihymenium, het hymenium, het hypothecium en het excipulum zit?
Probeer maar te beschrijven en zeg ook wat voor kleur het heeft ...

Matthijs Molenaar

Citaat van: Guido Berger op juli 21, 2022, 14:46:50 PM
Weet je nu waar het epihymenium, het hymenium, het hypothecium en het excipulum zit?
Probeer maar te beschrijven en zeg ook wat voor kleur het heeft ...

Ja ongeveer, maar daar moet ik even mijn gids er weer bijpakken (die ergens verstopt ligt  :-\). Morgen hoor je het!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Matthijs Molenaar

#9
Sorry, het 'morgen' duurde wat langer.

Van boven naar beneden:
Epihymenium - De buitenste laag van de schijf. Hier liggen de parafysentoppen in. Soms ligt hier rijp op, waardoor je kristallen kunt zien.
Hymenium - De laag onder het epihymenium. Hier liggen de asci in.
Hypothecium - De laag onder het hymenium. Hier lees ik niks over in mijn gids.

Het excipulum is hetzelfde als de rand, heeft Lukas mij geleerd  ;). Het schotelvormige gedeelte dus.

Ik heb er even een doorsnede van mij bijgepakt.
Excipulum
Epihymenium
Hymenium
Hypothecium (geel) (deze weet ik niet heel goed te plaatsen, hopelijk klopt het)

Dingen die ik nog niet weet:
Rijp of Pruina. Er staat bij: witte kristallen van calcium-oxalaat. Wat is dat, calcium-oxalaat?
Hoe zie je de onderschors precies? Mij is het nog nooit opgevallen. Volgens mij is het ook niet vaak nodig voor determinatie  ;)
Wat zijn de septen precies? Bij tweecellige sporen weet ik het nu, de dwarsbalk. Maar hoe zie je die bij eencellige sporen?
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Guido Berger

Het epihymenium is iets dunner.
Hymenium en hypothecium oké.
Excipulum klopt niet. MAAR dat is ook het lastigste, duurde lang voordat ik dat zelf een beetje begreep.

Als je naar jouw foto's kijkt, bij lecidea 1, dan is het excipulum het witte met de dunne zwarte rand die je aan beide buitenkanten van de schijf ziet. Het bolt op naast het hymenium = de rand van het apothecium zoals je dat ziet, en loopt door/terug langs de onderkant van de schijf.

Dat excipulum heeft een andere kleur dan sarcogynoides en sarcogynoides reageert ook K+, zie de beschrijving.

Lecidella stigmatea heeft (meestal) een mooi blauwig excipulum, daar heb ikzelf een paal maal mee geoefend.

De bouw van de 'binnenkant', kleur, hoogte hymenium, type parafysen, type ascus, et cetera, is van iedere soort anders.

P.S. Henk-Jan gaat tzt een pdf maken van begrippenmateriaal (voor onder de microscoop) met plaatjes erbij.

Matthijs Molenaar

Dank je wel voor deze uitgebreide uitleg, Guido! Ik snap helemaal wat je bedoelt.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Matthijs Molenaar

Tegenwoordig houd ik zo van doorsnedes maken, dat ik de oude stenen er ook maar eens heb bij gepakt om te oefenen  ;) . Zie de foto, nog steeds erg lastig lijkt mij maar misschien kunnen jullie er nu iets meer mee?
De foto is een beetje zwart-wit uitgevallen, sorry ;)
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)