Wesp ?

Gestart door Alipo, mei 15, 2008, 01:13:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alipo

Ik heb een wesp gefotografeerd, helaas maar 1 foto kunnen maken. Hij was ongeveer 2 cm groot en zat op een seringenblad.
Is deze op naam te brengen?

Alipo

En dan nog een soort die er wel een beetje op leek, maar ongeveer 1 cm. Daar vlogen er meerdere van rond, maar ze bleven geen moment stil zitten. Is dit een schoonsteenwesp?



han.endt

#4
Op de bovenste foto staat geen wesp, maar een zweefvlieg. De Donkere Wespvlieg, Temnostoma bombylans.

markmeijrink

Bij de onderste drie foto's meen ik de Odynerus spinipes te zien. Maar ik mis de zwarte trochanter en het basale deel van het dijbeen op de foto. Maar ik ben géén expert op dit gebied, dus misschien dat iemand anders je verder kan helpen. Dit soort leemwespen Eumeninae zijn best lastig en helemaal zonder determinatieliteratuur.

M.v.gr. Mark

Alipo

Han, weer hartelijk bedankt voor je antwoord. Ik zal hem invoeren in waarneming.

Mark, ook hartelijk bedankt. De Odynerus spinipes staat in 'waarneming' als 'gewone schoorsteenwesp', die dacht ik dus ook te herkennen. Ik kan de foto een naam geven.  ^_^  

markmeijrink

CiteerHan, weer hartelijk bedankt voor je antwoord. Ik zal hem invoeren in waarneming.

Mark, ook hartelijk bedankt. De Odynerus spinipes staat in 'waarneming' als 'gewone schoorsteenwesp', die dacht ik dus ook te herkennen. Ik kan de foto een naam geven.  ^_^
Maar wel je determinatie op onzeker zetten dan a.u.b. Misschien dat iemand anders meer thuis is binnen deze groep en wel zekerheid kan geven qua determinatie.

M.v.gr. Mark

H. Meijer

De tweede foto betreft een Ancistrocerus soort, te zien aan de verhoogde rand aan de voorkant van tergiet 1.

Vanaf foto niet tot op soort te benoemen.

Groet,

Hilco

Alipo

Beste Hilco,
Ik heb het veranderd in Ancistrocerus spec.