Lecanora subcarpinea?

Gestart door Bart Hessen, juli 07, 2022, 23:14:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart Hessen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/248281632/.
1 Berijpte schotelkorst - Lecanora subcarpinea
datum: 2022-07-07
locatie: Yde (DR)

foto's:








Vandaag wat gestoeid met een wat lastige soort (althans voor mij als je je oude P niet helemaal vertrouwt). Geprobeerd andere aanwijzingen te vinden en m.i. lijkt het er wel op. Ik val jullie er hier mee lastig omdat ik nog niet zo veel ervaring heb met de technieken. Correcties en suggesties welkom!

Ik heb de sectie eerst in water bekeken, daarna eraf gehaald en opnieuw gemonteerd in K. Mijn telefoontje heeft wat weinig resolutie bij zwak licht om de hyfen in de rand goed te kunnen weergeven, maar een echte cortexlaag zie ik niet. Ik moet hetzelfde nog eens met carpinea doen (maar die heb ik niet direct voorhanden; wellicht even door het stapeltje oude takken...).

Op afgewaaide essentak. Ziet er anders uit dan de subcarpinea die ik ken (sterk geareoleerd thallus, niet bijster fertiel) van opbrekende eiken/lindeschors, maar apotheciumrand is P+geel. (dit ligt niet aan mijn niet geheel kleurloze P, die ik op een wit P- thallus geprobeerd heb). Op zoek naar andere kenmerken: de Italic-site zegt voor subcarpinea: Thalline exciple with a pseudocortex (the hyphae of the medulla almost reaching the margin) containing crystals which are not readily soluble in K. Voor carpina: Thalline exciple with a well developed, 30-75 μm thick cortex of anticlinally arranged hyphae, the medullary part containing crystals which are readily soluble in K. Foto 4 in water, foto 5 zelfde monster in K, foto 6 en 7 uitvergrotingen van de thallusrand. van de apo (in water en in K). Lijkt te kloppen met de beschrijving voor subcarpinea.

Bart Hessen

Ter verduidelijking: het gaat me vooral om de cortex vs pseudocortex van de apo. Ik kan niet erg veel verschil zien met foto's van snedes van carpinea, maar ik kan nergens een snede van subcarpinea vinden ter vergelijking. Idem voor een snede van carpinea in K (om verschil te zien tussen oplosbaarheid kristallen in het merg-deel van de rand vs het cortex-deel). Bij monteren in K heb ik eerst een paar minuten gewacht en na 10 min nog eens gekeken -geen verschil- om rekening te houden met verschillende snelheden van oplossen van de kristallen in verschillende delen van de apo).

P.S. Is er iemand die de site https://lecanomics.org/data/index.php?lang=en gebruikt? Is het de moeite waard je daar te registreren?

Laurens Sparrius

Hoi Bart,
Als de apothecien P+ geel, C+oranje en berijpt zijn, dan moet het kloppen.
De exemplaren die ik van deze soort gezien heb, hadden meestal maar een paar apothecien en veel helderwit geareoleerd thallus. In die zin wijkt het dus af.
Groet, Laurens Sparrius