onbekend fenomeen deze wespen in een kuil

Gestart door marzso, juli 06, 2022, 14:23:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

marzso

 ik heb even een vraagje over wat er nu op deze foto's te zien is. Deze wespen zaten op 2 plaatsen ( ongeveer 3 meter uit elkaar) in een kuil in de grond met honingraat ?

Olger Krischan

Hallo Marzso,

Mooi. Lijkt me Vespula.

Het ziet eruit als een / twee wespennesten. De raten zijn niet voor honing maar broedcellen voor de larven. Het deel op foto 1 lijkt in aanbouw.

Op de tweede foto lijkt de koningin aanwezig, die grote wesp op ±02:25.
Heb je misschien een overzicht foto van de situatie? Zat het nest ook dieper in de grond?

Mvg,
Olger

marzso

nee, sorry, beide kuilen waren ongeveer 20 cm diep langs een weg. Maar hebben die altijd een nest in een kuil dan?

heermoes

Ik kan me voorstellen dat zo'n kuil lekker warm is voor het nest. Geen idee of dat het nest te goede komt. Gebruiken ze soms niet ook oude muizenholen etc?
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

JohanvantBosch

Ik kan het niet helemaal goed zien, maar het lijkt alsof er stukken van een wespennest liggen. Niet alleen de broedcellen, maar ook 'papierschilfers'. Zat dat aan elkaar of waren het losse schilfers? Was het nest kapot of intact?

Olger Krischan

Ja ze nestelen ook in bestaande holtes in de grond die verder worden uitgegraven. Ik twijfel ook of het in aanbouw is of kapot, als het nest nog dieper de grond in gaat zat het ter plaatse, als alleen oppervlakkig dan zal het gevallen zijn en door de wind in de kuilen terecht gekomen oid.

marzso

ik snap je vragen maar ik heb alleen deze foto's en ik kan niet beoordelen of het nest kapot was en/of het losse schilfers waren. Ik was alleen verrast dat ze in een kuil zonder bescherming voor regen zaten

marzso

nu ik weer daar was heb ik gekeken maar nu zaten de wespen weer onder de grond

gbeersma

Volgens mij zijn de nesten gewoon kapot. De papierachtige substantie waarmee ze de cellen omgeven hoort toch een grote bol te vormen waardoor de cellen niet eens zichtbaar zijn? Met name het grote stuk 'papier' op de bovenste foto aan de linkerkant laat goed zien dat het aan de randen afgescheurd is. Je ziet overal losse stukken terwijl het 1 geheel hoort te zijn. Toen ik de foto's zag dacht ik: zou hier een wespendief of das bezig geweest zijn?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Giel van der Pluijm

ook mijn eerste gedachte; uitgegraven door een wespendief en opengereten en deels stukgemaakt. Ligt er in de lengterichting van de sleuf los zand met snippers? Dan kan het bijna niet anders. Een das laat loopsporen achter en de beschadiging zou waarschijnlijk breder zijn.

marzso

nee, er waren verder geen sporen bij de eerste keer toen ik die foto's maakte. Het huidige 'hol' is iets verder dan de eerste twee foto's

Giel van der Pluijm

#11
Jammer dat er verder nergens iets uit af te leiden valt.