Geen idee

Gestart door robruiters, juli 04, 2022, 10:25:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

robruiters

Sorry, rare titel, maar iemand die het weet ?

robruiters

PS, bijna 2 cm klein.

jck

Beste Rob(?),

Als je een vraag stelt op het forum, kan het enorm helpen als je een aantal details erbij vermeldt. Zo wil men graag weten (bijvoorbeeld) waar en wanneer dit beestje waargenomen is. Het makkelijkste is om een waarneming in te voeren en die te linken aan dit forum. Dan kan men gelijk zien waar/wanneer enz.

James

robruiters

Ok, Vanmorgen, Purmerend.
Als ik niet weet wat het is kan ik het toch niet invoeren ?

jck

#4
Dat is niet helemaal waar.... Er zijn 3 opties:

1. Als je helemaal geen idee hebt, kan je een beestje altijd invoeren onder INSECT ONBEKEND.
2. Met iets meer kennis, kan je gebruik maken van HYMENOPTERA als invoerterm. Dat wordt dan HYMENOPTERA INDET in de invoermenu.
3. Als je je foto invoert, komt de beeldherkenning met suggesties. Je kunt altijd de beste suggestie overnemen (al dan niet voorzien van een vraagteken - soms gaat het niet goed) en vervolgens de waarneming met een link hier plaatsen. Trouwens, ik ben zo vrij geweest om jouw foto door de beeldherkenning te laten beoordelen en ik kreeg Harkwesp als beste suggestie. Ik heb weinig verstand van Hymenoptera maar dat lijkt me een goede startpunt.

James

robruiters

Zou het de gewone Koekoekswesp Dolichovespula adulterina kunnen zijn ?

Henri van Dodeweerd

Ik vrees voor je dat je er met deze ene foto geen zekerheid gaat krijgen.

De door jouw genoemde soort lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Een zeer zeldzaam beestje en dan zo ver buiten het verspreidingsgebied. Maar buiten dat zie ik ook wel verschillen in kleur/patroon.. Maar als leek kan ik je ook niet verder helpen.. Ik zou zeggen wesp onbekend...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Olger Krischan

iig een man plooivleugelwesp, Vespula of Dolichovespula maar de onderscheidende karakters zijn niet goed te zien. Je hebt geen andere foto's?

mvg,
Olger

robruiters

Geen andere foto helaas, houd het op.
Allen bedankt !