Hoofdmenu

Knipperende meeuw

Gestart door sjogro, juni 28, 2022, 23:35:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjogro

Ik zou graag onder de vogelkenners een rare vraag stellen: Ik zag zojuist in de avondschemering een meeuw vliegen vanaf ons dakterras in Den Haag. Op een gegeven moment knipperde er een groen lichtje op de vogel. Ik heb 'm een tijdje gevolgd en later knipperde er nog één keer een groen lichtsignaal. Daarna verdween hij uit mijn zicht in de verte. Zijn er vogels met knipperende tracking zenders ofzo? Het rare is dat ik dit fenomeen een keer eerder heb gezien, maar deze keer zag m'n vriendin het ook "dus ik ben niet gek" 😜. Ben benieuwd of dit bij iemand een belletje doet rinkelen 😏 of een lampje doet branden 💡 Ben erg benieuwd.

mgieskens

#1
Een meeuw-achtige drone ingezet om andere vogels te verjagen?

Misschien zoiets: https://www.nemokennislink.nl/publicaties/je-grenzen-worden-bewaakt-door-een-meeuw/
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

sjogro

Ook heel bijzonder, maar nee, deze meeuw fladderde gewoon met z'n vleugels en maakte onvermoeibaar meeuwengeluiden. Op zo'n 15-50 m afstand vliegend boven straten en daken hier in de wijk.

Het zal een zilvermeeuw of kleine mantelmeeuw zijn geweest, volgens mij zijn dat degenen die hier op de daken broeden en rusten.

Ik heb nagedacht over reflectie, externe groene lichtbronnen van onderaf, maar vind geen verklaring. Iets van bioluminescence dan misschien? Ik snap er niks van. Maar goed, er is dus één meeuw in Den Haag die een groen knipperlichtje heeft. Ik heb 'm zo'n 2 jaar geleden ook gezien in de zomer vanaf het dak. Ik was zo verbaasd 't weer te zien dat ik er niet aan heb gedacht om het te filmen, hij was ook weer zo voorbij, als ik de kans ooit weer krijg ga ik dat in elk geval proberen.

Ik hoopte op een verklaring van een tracking programma met gezenderde meeuwen ofzo. Een studie/onderzoek naar vluchtpatronen en gedrag, iets dergelijks. Wie weet..

OJGoreng

Waar op de meeuw knipperde het lichtje? Die vogels suit Den Haag staan erom bekend dat ze vanalles van mensen afpakken.
Met vriendelijke groet, Zainal

sjogro

Nabij de poten of in iedergeval aan de buikzijde. Een gestolen gadget zou wel iets kunnen zijn maar dan zou ik het in de snavel verwachten? De interval van het knipperen was vrij traag, dus niet zoals de drukke knipperstand van een batterij-fietslampje ofzo maar een interval van één keer knipperen per 10 seconde ofzo. Misschien zat deze Haagse roofmeeuw vast aan zo'n apparaatje dat ze tegenwoordig meegeven op terras dat piept als je je bestelling kunt afhalen. Zoiets kan ik me wel voorstellen. Heb ooit voor een meeuw op 't strand de dierenambulance gebeld, die had een BBQ spies ingeslikt die er halverwege z'n keel weer uitstak. Deze zat kokhalzend in de branding. Helaas lukte het niet om 'm te vangen, hij vloog er gewoon mee weg; ik bedoel maar ze nemen inderdaad wel eens wat mee dat niet de bedoeling is.

keesschreven

#5
Citaat van: sjogro op juni 30, 2022, 13:25:02 PM
...
Ik hoopte op een verklaring van een tracking programma met gezenderde meeuwen ofzo. Een studie/onderzoek naar vluchtpatronen en gedrag, iets dergelijks. Wie weet..

Er gebeurt wel onderzoek maar dat is altijd met zenders op de rug en daar knippert niks aan. Dus deze optie is niet waarschijnlijk.

Dat je het meerdere keren hebt gezien wijst denk ik niet op 1 individu (want dan zou zo'n lampje jarenlang moeten doorknipperen en dat lijkt mij sterk) maar op meerdere individuen die hetzelfde hebben.

Ik denk eerlijk gezegd toch aan reflectie van straatlampen (die tegenwoordig soms groen zijn) op bijv. een pootring. Een gladde metalen ring bijvoorbeeld. Maar dan is het wel toevallig dat hij meerdere keren precies in jouw richting reflecteerde.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Giel van der Pluijm

iemand met een laserpointer?

Waterkersje

Meeuwen zijn natuurlijk veelvraten, misschien heeft hij iets doorgeslikt en knippert dat nu in zijn maag of darmen?

Oenanthe

Als een meeuw iets inslikt kan je dat niet meer zien knipperen. Het zal bij speculeren blijven want hiervoor is geen aannemelijke verklaring te vinden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips