hoe omgaan met tuinplantmelder?

Gestart door P. Kuijper, juni 26, 2022, 15:04:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

Ik heb alerts ingesteld voor meldingen van zeldzaamheden in ons dorp. Sinds eind mei stroomt m'n mailbox vol, want is er een nieuwe ObsIdentify gebruiker die allerlei planten in tuinen en parken meldt. Het gaat om planten die zeldzaam ook in het wild voorkomen, maar ook om exotische aanplant die niet wordt herkend en waarbij de app haar een totaal verkeerde soort geeft. Daarbij werken de vaak zeer matige foto's (te lage resolutie, te ver ingezoomd, alleen de bloem) ook niet bepaald mee. Dit melden doet zij met de app ObsIdentify, dus er wordt niet naar haar meldingen gekeken door validatoren. Mailen heeft ze uitgeschakeld, dus ik kan haar niet bereiken. Wat te doen? Kan ik dit ergens melden, want ik word het een beetje zat en het vervuilt de database natuurlijk ook. Kan een admin haar misschien vriendelijk duidelijk maken dat de app niet bedoeld is voor tuinplanten en het verzoek doen betere foto's te uploaden?
Met vr. groet,
P. Kuijper

hiskodevries

een link naar een waarneming helpt natuurlijk enorm
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Platbuik

Van "beginners met ObsI" worden waarnemingen in eerste instantie niet getoond.
Wnl zou annaloog daar aan simpelweg ook geen alerts verzenden betreffende dergelijk waarnemingen/troep.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

hiskodevries

dat gebeurt ook niet van waarnemingen van beginnende gebruikers. zoals al eerder genoemd , we kunnen allemaal wel wat roepen, maar we missen nog alle informatie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

P. Kuijper

Moest ik even over denken. Het is absoluut niet mijn bedoeling een gevalletje schandpaal te creëren, maar hier is dan een linkje naar waarnemingen die een alert veroorzaken maar waarvan het overgrote deel tuinplant is of de app een verkeerde soort aangeeft:

https://waarneming.nl/users/744956/observations/?date_after=2020-12-31&date_before=2022-12-31&species_group=10&rarity=3&search=&advanced=on&species=&sex=&province=&life_stage=&activity=&method=
Met vr. groet,
P. Kuijper

P. Kuijper

Citaat van: Platbuik op juni 27, 2022, 12:29:06 PM
Van "beginners met ObsI" worden waarnemingen in eerste instantie niet getoond.
Wist ik niet! Is dit dan toch geen beginnende gebruiker maar zijn de waarneming vóor mei'22 voor mij niet zichtbaar? Of begrijp ik het verkeerd.
Met vr. groet,
P. Kuijper

Jan Mudde

Citaat van: P. Kuijper op juni 26, 2022, 15:04:58 PM
Ik heb alerts ingesteld voor meldingen van zeldzaamheden in ons dorp. Sinds eind mei stroomt m'n mailbox vol, want is er een nieuwe ObsIdentify gebruiker die allerlei planten in tuinen en parken meldt. Het gaat om planten die zeldzaam ook in het wild voorkomen, maar ook om exotische aanplant die niet wordt herkend en waarbij de app haar een totaal verkeerde soort geeft. Daarbij werken de vaak zeer matige foto's (te lage resolutie, te ver ingezoomd, alleen de bloem) ook niet bepaald mee. Dit melden doet zij met de app ObsIdentify, dus er wordt niet naar haar meldingen gekeken door validatoren. Mailen heeft ze uitgeschakeld, dus ik kan haar niet bereiken. Wat te doen? Kan ik dit ergens melden, want ik word het een beetje zat en het vervuilt de database natuurlijk ook. Kan een admin haar misschien vriendelijk duidelijk maken dat de app niet bedoeld is voor tuinplanten en het verzoek doen betere foto's te uploaden?

Inmiddels kan je haar wel mailen, kijk maar eens bij het lijstje waarnemingen dat je zelf in je latere bericht gepost hebt. Ik heb dergelijke gevallen ook aan de hand gehad tijdens de BioBlitz in Scherpenzeel gedurende 2021. Waar het kon heb ik de waarnemers ook idd zelf benaderd via de email en uitgelegd wat de bedoeling van ObsIdentify is. In vrijwel alle gevallen had dat resultaat. In twee gevallen niet en deze waarnemers blijven tot op de dag van vandaag veel te onscherpe foto's en tuinplanten invoeren. Overigens heb ik begrepen dat uiteindelijk ook alle ObsIdentify waarneming beoordeeld zullen worden door de validatoren, dus het kaf wordt op enig moment wel van het koren gescheiden. (mits er voldoende kundige validatoren over blijven want naar ik vernomen heb zijn er al diverse van deze hardwerkende vrijwilligers gestopt vanwege de bende die door ObsIdentify-gebruikers veroorzaakt wordt........)

Grtz,

Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

hiskodevries

inmiddels heb ik een paar meldingen van commentaar voorzien en wachten we af of wat gebeurd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henri van Dodeweerd

Ik heb de alerts in hetzelfde dorp ;). Ik stoor me ook al langer aan deze persoon. Ik kon ook niet mailen. Ik hoop dat er nu wat gebeurt. Het vervuild de database van ons mooie dorp en dat is, naast de spam, ook frusterend. Hopelijk gaat deze persoon wat aanpassen ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rudi H

Citaat van: P. Kuijper op juni 27, 2022, 17:54:31 PM
Citaat van: Platbuik op juni 27, 2022, 12:29:06 PM
Van "beginners met ObsI" worden waarnemingen in eerste instantie niet getoond.
Wist ik niet! Is dit dan toch geen beginnende gebruiker maar zijn de waarneming vóor mei'22 voor mij niet zichtbaar? Of begrijp ik het verkeerd.
Lid sinds 5 mei 2022, maar 2 waarnemingen van 2021 ingevoerd. En meer dan 30 dagen dan geen beginnende gebruiker meer, die test houd dus geen rekening met achteraf invoeren vermoed ik.

P. Kuijper

Citaat van: Henri van Dodeweerd op juni 28, 2022, 11:08:56 AM
Ik heb de alerts in hetzelfde dorp ;)
Dat viel te verwachten ;D Ik kreeg nog een terechte opmerking: het is geen dorp maar een stadje :rolleyes:

Citaat van: Henri van Dodeweerd op juni 28, 2022, 11:08:56 AM
Ik stoor me ook al langer aan deze persoon. Ik kon ook niet mailen. Ik hoop dat er nu wat gebeurt. Het vervuild de database van ons mooie dorp en dat is, naast de spam, ook frusterend. Hopelijk gaat deze persoon wat aanpassen ;)
Precies. Maar het zal beslist geen kwade opzet zijn maar onwetendheid, ik was er hier niet over begonnen als ik haar even een vriendelijk mailtje/berichtje had kunnen sturen maar dat heeft ze uitgeschakeld.

We wachten maar even af wat de actie van Hisko bewerkstelligt (waarvoor dank).
Met vr. groet,
P. Kuijper