Milieuvoorkeur voor Bourletiella springstaarten?

Gestart door Rients, juni 23, 2022, 22:39:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rients

Ik vind de laatste dagen vrij veel Bourletiella springstaarten op mijn vijver. Daar lijken ze het prima te vinden op het water te verkeren, zoals S. aqauticus. https://waarneming.nl/observation/246582159/
Maar in een uitgesproken droog stukje vegetatie zo'n 15 m van de vijver vandaan (Heermoes, gras, klaver, paardebloem) vind ik ze ook, met een sleepnet (https://waarneming.nl/observation/246583437/) Twee tegengestelde milieus: gaat het om dezelfde soort, of om twee er identiek uitziende soorten?
Hoe specifiek is milieukeuze bij Bourletiella soorten?
Rients Niks

mberg

Dag Rients,

Lijt me inderdaad dezlefde soort. Helaas niet van foto te determineren.

Met groet!
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rients

Ik heb die uit de vijver verzameld en in buisje gedaan met alcohol. Is het dan ook nuttig die uit het andere milieu te verzamelen en ze te (laten) vergelijken?
Rients Niks

mberg

Hej Rients,

Stuur ze maar toe dan kijk ik er naar.

Met groet!

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rients

Ik heb voor elk van beide populaties een monster op alcohol gezet en stuur die na het weekend naar je toe. Ik ben benieuwd!
Rients Niks

mberg

Hej Rients,

Beide monsters bekeken. Voor een zekere determinatie zijn mannetjes nodig. Die waren in beide monsters aanwezig. Het is Bourletiella viridescens. Ik heb het materiaal weer opgeslagen in mijn collectie.

met groet!
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rients

#6
Bedankt!
Kan ik de waarneming nu op zekere B  viridescens zetten?
Rients Niks