cultivars van Geel walstro ?

Gestart door rapunzel, juni 23, 2022, 10:10:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Beste allen,
Ik zie hier in Purmerend op een industrieterrein zo uitbundig bloeiende geel en glad walstro "bossen" dat ik me afvraag of het soms om cultivars gaat Is jullie hierover iets bekend ?
Met vriendelijke groeten,
Koos
Koos Ballintijn

Rien Ondersteijn

Zo'n 'bos' kwam ik onlangs hier in de buurt [rond den Bosch] ook tegen. Dat kwam onnatuurlijk over en is geheid inzaai[= schering en inslag tegenwoordig].
De Cruydt-Hoeck heeft het gewoon in zijn assortiment evenals Intratuin. Ik geloof trouwens niet dat deze soort extra is gecultiveerd, want je komt geen cultivars tegen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

#2
Het gaat mogelijk om Galium verum subsp. wirtgenii. Een ondersoort uit Oost-Europa met opgaande groeivorm, die naar mijn idee in zaaigoed zit.  ;)

rapunzel

Citaat van: Sipke Gonggrijp op juni 23, 2022, 17:14:25 PM
Het gaat mogelijk om Galium verum subsp. wirtgenii. Een ondersoort uit Oost-Europa met opgaande groeivorm, dier naar mijn idee in zaaigoed zit.  ;)
Leuke hint, Sipke. Ik ga er eens achteraan.
Bedankt en gegroet,
Koos
Koos Ballintijn

rapunzel

Citaat van: Rien Ondersteijn op juni 23, 2022, 11:32:42 AM
Zo'n 'bos' kwam ik onlangs hier in de buurt [rond den Bosch] ook tegen. Dat kwam onnatuurlijk over en is geheid inzaai[= schering en inslag tegenwoordig].
De Cruydt-Hoeck heeft het gewoon in zijn assortiment evenals Intratuin. Ik geloof trouwens niet dat deze soort extra is gecultiveerd, want je komt geen cultivars tegen.
Hi Rien,
Ik ga de Cruydt Hoek eens raadplegen
Met vriendelijke groet,
Koos
Koos Ballintijn

Rien Ondersteijn

Ja- fijn dat jij dat doet.   :duim: Misschien kun je ze mailen of ze die ondersoort gebruiken ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Citaat van: rapunzel op juni 23, 2022, 22:29:33 PM
Citaat van: Rien Ondersteijn op juni 23, 2022, 11:32:42 AM
Zo'n 'bos' kwam ik onlangs hier in de buurt [rond den Bosch] ook tegen. Dat kwam onnatuurlijk over en is geheid inzaai[= schering en inslag tegenwoordig].
De Cruydt-Hoeck heeft het gewoon in zijn assortiment evenals Intratuin. Ik geloof trouwens niet dat deze soort extra is gecultiveerd, want je komt geen cultivars tegen.
Hi Rien,
Ik ga de Cruydt Hoek eens raadplegen
Met vriendelijke groet,
Koos

Ik verwacht niet dat Cruydt Hoek deze aanbiedt. Het zit in goedkoop zaaigoed uit Oost-Europa naar mijn idee.

Rien Ondersteijn

De ondersoort wirtgenii is blijkbaar tegenwoordig Galium wirtgenii geworden.Is 'stijver' omdat de stengels dikker zijn en de zijtakken korter dan de internodieen. Koos kan snel t verschil zien door te ruiken en de blaadjes te bekijken.... :
http://www.blumeninschwaben.de/Zweikeimblaettrige/Roetegewaechse/gelbe_labkraeuter.htm#Wirtgens%20Labkraut
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Citaat van: Rien Ondersteijn op juni 24, 2022, 14:17:41 PM
De ondersoort wirtgenii is blijkbaar tegenwoordig Galium wirtgenii geworden.Is 'stijver' omdat de stengels dikker zijn en de zijtakken korter dan de internodieen. Koos kan snel t verschil zien door te ruiken en de blaadjes te bekijken.... :
http://www.blumeninschwaben.de/Zweikeimblaettrige/Roetegewaechse/gelbe_labkraeuter.htm#Wirtgens%20Labkraut
Voor die stellingname moet je terecht bij:http://www.worldfloraonline.org/search?facet=base.class_s%3Aorg.emonocot.model.Taxon
en voor deze ondersoort: http://www.worldfloraonline.org/taxon/wfo-0000970602
En dan zie je dat Galium wirtgenii (nog)niet erkend is als aparte soort.

Rien Ondersteijn

#9
'Blijkbaar' was niet bedoeld als absolute stellingname.
Er blijkt zeker hier en daar meningsverschil over te zijn en t zal er ook mee te maken hebben wié men raadpleegt. De GBIF beschouwt 'm weer wel als aparte soort   https://www.gbif.org/species/2914405.
Niet zó belangrijk misschien; ik heb contact gehad met de Cruydt Hoeck en deze vertelde me dat ze in het verleden zeker deze soort hebben gebruikt.
' We streven ernaar om dit zoveel mogelijk te vermijden"...
[ het te verwachten antwoord...]

P.S. ik vergat : men liet wel eens zaad uit Duitsland overkomen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Citaat van: Rien Ondersteijn op juni 24, 2022, 18:27:43 PM
'Blijkbaar' was niet bedoeld als absolute stellingname.
Er blijkt zeker hier en daar meningsverschil over te zijn en t zal er ook mee te maken hebben wié men raadpleegt. De GBIF beschouwt 'm weer wel als aparte soort   https://www.gbif.org/species/2914405.
Niet zó belangrijk misschien; ik heb contact gehad met de Cruydt Hoeck en deze vertelden me dat ze in het verleden zeker deze soort hebben gebruikt.
' We streven ernaar om dit zoveel mogelijk te vermijden"...
[ het te verwachten antwoord...]
Ik bedoel het ook niet kwaad. ;D
Maar welke bron je ook gebruikt World Flora online van Kew is leidend.

Rien Ondersteijn

Tuurlijk-snap[beide reacties] ik. ;)
Over de afkomst by the way : Bij een waarneming[van Rutger] in België staat vermeld , dat de afkomst uit ' Zuidelijker streken' zou zijn.
Heb jij daar meer info over?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Sipke Gonggrijp

Citaat van: Rien Ondersteijn op juni 24, 2022, 19:58:43 PM
Tuurlijk-snap[beide reacties] ik. ;)
Over de afkomst by the way : Bij een waarneming[van Rutger] in België staat vermeld , dat de afkomst uit ' Zuidelijker streken' zou zijn.
Heb jij daar meer info over?
Nee. Ik heb ze zien staan op de terrils net over de grens met Rutger maar van de herkomst weet ik niets.

Plantoon

Wat WorldFloraOnline betreft: ik lees daar Nomenclatural and classification information used for the initial data ingestion into the World Flora Online taxonomic backbone was provided by The Plant List Version 1.1 (September 2013).
Maar dit gezegd zijnde: Powo erkent wirtgenii evenmin als soort.

Datura

Natuurlijk zijn die werelddatabases richtinggevend, maar niet leidinggevend. Het staat organisaties (en personen :)), vrij er andere taxonomische opvattingen op na te houden. Zo vindt powo Myosotis dubia nog steeds een ondersoort van discolor :).

Die wirtgenii staat trouwens ook veel in het bermmengsel dat in de gemeente Ede veel is gebruikt.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides