Variabele elzensteltmot -C. falconipennella of Gehaakte steltmot -C. semifascia?

Gestart door Matthijs Molenaar, juni 22, 2022, 10:20:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Matthijs Molenaar

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/246366906/.
1 Hopsteltmot - Caloptilia fidella imago, op licht, lichtval
datum: 2022-06-18
locatie: Alblasserdam - dorp (ZH)

foto's:

Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Matthijs Molenaar

Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Matthijs Molenaar

Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

belle

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Henri van Dodeweerd

Of Caloptilia falconipennella??

Ik heb geen ervaring. Wat ik wel zie bij de goedgekeurde foto's dat de tekening van dit exemplaar anders is dan bij de genoemde soorten, die er staan. Blijkbaar zijn het variabele beestjes. Mogelijk dat alleen de uitgesproken exemplaren te beoordelen zijn. De variant die jij op de foto hebt staan zie ik bij meerdere soorten terug, maar nooit goedgekeurd...

Ik vrees dat je er bij deze dan ook niet met zekerheid uit gaat komen...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Matthijs Molenaar

#5
Citaat van: belle op juni 29, 2022, 09:15:40 AM
Of semifascia ?  :rolleye: https://waarneming.nl/species/181030/photos/?advanced=on

Lijkt me niet eigenlijk, bij de goedgekeurde waarnemingen is het alleen een grijs 'haakje', hier is het een gele vlek.

Citaat van: Henri van Dodeweerd op juni 29, 2022, 13:25:50 PM
Of Caloptilia falconipennella??

Dat past denk ik het beste! Ook als je ziet dat:
- Wilgensteltmot een witte vlek heeft (zover ik kan zien bij de goedgekeurde waarnemingen)
- Hopsteltmot een lange (wel gele) vlek heeft
- Variabele elzensteltmot een gele vlek heeft.

Of zie ik nog een gelijkende steltmot over het hoofd?
Ik voer hem als deze soort in!
Bedankt voor jullie hulp!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

belle

Kijk eens hier : https://lepiforum.org/wiki/page/Caloptilia_semifascia

https://lepiforum.org/wiki/page/Caloptilia_falconipennella

Wat me opviel was dat hier de vlek duidelijk vierkant is en bij de andere soorten niet...

Maar het zijn lastige soorten... dat is zeker
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Matthijs Molenaar

Ik weet het even niet meer  :rolleye:. Die foto's kloppen er inderdaad perfect bij (zou ik zeggen dan  ;D). Hopelijk kan iemand hier nog een zekere uitspraak over doen!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Henri van Dodeweerd

Als je de links aanklikt dan bevestigd dat in ieder geval dat de tekening nogal variabel is. Beide soorten hebben een tekening die er op lijkt maar het net niet is. Ik vrees dat je dan naar andere kenmerken moet gaan kijken. Die heb ik niet paraat (ik ben ook maar een leek die mee kijkt en leert ;)). Ik zie bijv. een verschil in lengte van de antennes, maar op jouw foto niet lekker te zien doordat het uiteinde gekruld en onscherp is.

Overigens staat er bij de C. semifascia wel een korte omschrijving van de zomergeneratie. Die omschrijving lijkt mij wel te passen (maar mijn Duits is wat ondermaats). Bij de S. falconipennella staat niet echt een beschrijving...

Persoonlijk zou ik dit in voeren als een Caloptilia spec. Als dat niet kan als een onzekere C. semifascia...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Matthijs Molenaar

#9
Tymo heeft een schitterend artikel geschreven over het onderzoek naar deze soort, die hier te downloaden is.

En dit lijkt bij mij weer heel veel richting Gehaakte te wijzen:
The angled light streak starting at the leading edge of the forewing is characteristic, but it can be obscured on darker specimens. Volgens mij zie ik dit ook op mijn foto.

De antennes zijn (zoals Henri al zei) net zo lang als de voorvleugel, donker en licht zonder veel contrast. Dit is ook een kenmerk voor Gehaakte...

Ik zie ook een duidelijke grens tussen de vierkante gele vlek en de rest van de vleugel. Dit is een kenmerk van Gehaakte wat Variabele Elzen meestal uitsluit...

Zal ik hem misschien op onzekere Gehaakte zetten, zodat mensen die niet op het Forum kijken er ook naar kunnen kijken?

Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Henri van Dodeweerd

Leuk artikel, Matthijs!

Hieronder een lijstje van kenmerken die het artikel noemt..

Kleur kop en thorax zelfde kleur als voorvleugels: Donkerbruin --> klopt
Antenne even lang als voorvleugel --> wat lastig te zien, maar lijkt te kloppen
Antenne licht met donkere ringen --> klopt
         Maar weinig contrastrerend --> vind ik lastig te beoordelen.
Palpen grauwgeel eindlid in het midden verdonkerd --> klopt
Voorvleugels vrij egaal donkere roodbruine indruk makend --> Lijkt niet helemaal egaal. De C. falconipennella zou wat variabeler zijn in die kleur en minder egaal zijn dan C. semifascia. Dit lijkt mij te wijzen naar C. falconipennella
        Altijd een min of meer violette glans --> Dit zie ik niet. Dit zou verwijzen naar C. falconipennella.
Aan de voorkant een sterk contrastrerende bleekgele, vrijwel vierkante vlek --> klopt
Grootte van de vlek --> lijkt te kloppen
Vorm van de vlek --> Lijkt omgekeerd trapezevormig verwijst weer naar de C. falconipennella
Randen scherp en verdonkerd --> Scherp niet, verdonkerd lijkt van wel, maar niet duidelijk. Het minder scherp begrenst zijn en de onduidelijke begrenzing lijken te wijzen op C. falconipennella.
Aan de costaalrand van de vlek met enkele donkere stippen --> klopt
Pootkleur --> klopt

Als ik het artikel doorneem lijkt veel te verwijzen naar de C. falconipennella (vooral de punten waar het artikel verschillen aangeeft, de andere punten komen mogelijk bij beide soorten voor). Die lijkt mij het meest waarschijnlijk. Het genitaal is volgens het artikel duidelijk verschillend. Dat zou zekerheid geven. Persoonlijk lijkt mij een onzekere C. falconipennella de beste oplossing (of een zekere Caloptila spec.)


Wel leuk en leerzaam dit ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Matthijs Molenaar

Top dat je alles even op een rijtje hebt gezet! Hopelijk ziet Tymo dit topic ook, en kan hij misschien zekerheid geven!

We hebben wel vaker zulk soort steltmotjes in de bak, ik zal eens even de foto's terugkijken. Ook het onthouden waard voor het eerstvolgende exemplaar.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Matthijs Molenaar

Dit is ook weer zo'n beestje, al lijkt deze inderdaad ook een trapeze-vorm te hebben. Voor de rest wel die violette glans (of komt dat door de flits?), dus misschien is dit nog wel een betere kanshebber  :rolleye:. Volgende keer maar even helemaal goed op de foto zetten en bewaren!

Dit is trouwens hetzelfde exemplaar, misschien is het hiermee nog iets beter te beoordelen.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Henri van Dodeweerd

Inderdaad de trapezevorm weer. Op de tweede foto zie ik weer niet die violette glans, mogelijk op de eerste foto toch een fotografisch effect? Ik vrees dat ze niet betrouwbaar op naam te brengen zijn....
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Matthijs Molenaar

De volgende keer dan maar verzamelen voor genitalia! Het kan ook zijn dat er nog overlap is tussen trapezevorm en vierkant, dan is het al helemaal onmogelijk  :rolleye: :rolleye: :rolleye:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Matthijs Molenaar op juni 29, 2022, 21:15:30 PM
De volgende keer dan maar verzamelen voor genitalia! Het kan ook zijn dat er nog overlap is tussen trapezevorm en vierkant, dan is het al helemaal onmogelijk  :rolleye: :rolleye: :rolleye:

Een lastig groepje.. Ik ben ze hier nog niet tegengekomen..
De genitalia onderzoeken geeft inderdaad wel zekerheid, maar lijkt me vrij lastig. Je moet ze wel onbeschadigd eruit prepareren...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Matthijs Molenaar

Ik heb weer even verder gezocht. Deze waarneming is door Tymo op zekere C. semifascia gezet, terwijl hij een trapezevormpje heeft!

De nacht na deze determatiediscussie (zo noem ik het maar  ;)) had ik weer zo'n typerend steltmotje in de bak. Deze heeft ook een trapezevormpje, maar als dat blijkbaar kan voor C. semifascia.... Ik heb een mailtje gestuurd naar Microlepidoptera.nl, maar de reactie is nog niet gekomen.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Henri van Dodeweerd

Ik ben heel benieuwd naar hun reactie!

De waarneming die je refereert is inderdaad door Tymo op zekere C. semifascia gezet, maar is dan weer helaas niet goedgekeurd....

Ik ben dus echt benieuwd..
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd