Dit lag vanmorgen voor de deur op de stoep

Gestart door Observer, juni 21, 2022, 16:51:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Observer

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/246288506/.
2 Spreeuw - Sturnus vulgaris juveniel, prooi (dood), gezien
datum: 2022-06-21
locatie: Oudega (FR)

foto's:





Vanmorgen gevonden op de stoep: verschillende hoopjes binnen een paar meter van elkaar.
Zo te zien zijn het minstens twee jonge spreeuwen.
Het lijkt erop dat dit vannacht is uitgekotst door een roofdier (kat, roofvogel?).
Er lagen ook resten bij van een klein zoogdier, zoals een muis of zo.
Behoorlijk bizar om dit 's morgens voor je deur te vinden.
Wat zou hier gebeurd zijn?
Groeten, Ed

OJGoreng

Zoals je zelf al suggereert, uitgekotst door een kat lijkt een waarschijnlijke optie. Oog wat groter dan de maag, diner valt wat zwaar?
Met vriendelijke groet, Zainal

Observer

Dank je Zailnal.

Ja, dat is goed mogelijk, want er zitten hier behoorlijk wat nestelende spreeuwen in de buurt, en er lopen hier ook aardig wat katten op straat rond.

Dus blijkbaar is het een kat gelukt bij zo'n nest te komen en het leeg te roven...
Ik had niet verwacht dat (huis)katten dat ook deden.
Wel wist ik dat ze wel eens een muis vangen, die dan vaak thuis wordt afgeleverd. Dat is dan meer spel dan dat ze echt op jacht zijn?
Maar ja, het blijven blijkbaar in feite roofdieren.

Het zijn trouwens toch spreeuwen? Of zou het ook nog een andere soort kunnen zijn?
Groeten, Ed

OJGoreng

Ik heb in mijn leven slechts twee katten gehad, allebei binnenkatten. Mijn eerste at elke muis die hij ving meteen op, voor je ook maar de gelegenheid had om hem af te pakken. Mijn huidige presenteert ze inderdaad als cadeau. Kennelijk zitten er individuele verschillen tussen.

Of het spreeuwen zijn, durf ik niet te zeggen. Misschien iemand anders wel.
Met vriendelijke groet, Zainal

Oenanthe

Citaat van: OJGoreng op juni 22, 2022, 12:28:43 PM
Of het spreeuwen zijn, durf ik niet te zeggen. Misschien iemand anders wel.
Ik zeg niet dat ik half verteerde halfwas nestjongen kan determineren maar op grond van het feit dat het halfwas nestjongen zijn durf ik spreeuw wel gerust uit te sluiten. Alle spreeuwen zijn al lang uitgevlogen en ze broeden maar 1 keer per jaar.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Observer

Dank Zanai en Maarten.

OK, dan zijn het dus geen spreeuwen. Maar wat dan wel?
Ik schat dat de lengte van de kopjes van de punt van de snavel tot de achterkant zo'n 2 รก 2.5 centimeter was.

De omgeving van de waarneming is een kleine woonkern met tuinen in een klein dorp, in de directe omgeving van boerenland (100 m) en iets verderop (1.5 km) een Fries meer.
De vogels die ik hier tot nu toe heb gezien zijn (in volgorde van veel tot weinig gezien):
In en vlak bij de tuin:

  • spreeuw
  • huiszwaluw (deze zijn nu aan het nestelen)
  • koolmees
  • pimpelmees
  • huismus
  • boerenzwaluw
  • zwarte roodstaart
  • merel
  • vink
  • witte kwikstaart
Iets verderop op het boerenland (gezien en/of gehoord), maar past niet bij de waarneming lijkt mij:

  • meeuw (waarschijnlijk kokmeeuw?)
  • scholekster
  • kievit
  • grutto
  • grauwe gans
  • brandgans
  • buizerd
  • (bruine?) kiekendief
Zit hier iets bij wat zou passen bij de waarneming?
Of zouden het misschien kippenkuikens kunnen zijn?

Mocht dat van belang zijn: omdat ik het zo'n opvallende waarneming vond heb ik de resten in de vriezer bewaard.
Groeten, Ed

Morten

Citaat van: Oenanthe op juni 23, 2022, 10:18:49 AM
Citaat van: OJGoreng op juni 22, 2022, 12:28:43 PM
Of het spreeuwen zijn, durf ik niet te zeggen. Misschien iemand anders wel.
Ik zeg niet dat ik half verteerde halfwas nestjongen kan determineren maar op grond van het feit dat het halfwas nestjongen zijn durf ik spreeuw wel gerust uit te sluiten. Alle spreeuwen zijn al lang uitgevlogen en ze broeden maar 1 keer per jaar.

Er vindt wel degelijk een tweede leg bij spreeuwen plaats, hoewel op beperkte schaal. Zie bijvoorbeeld dit stukje van Sovon: https://www.sovon.nl/actueel/nieuwsberichten/tweede-uitvlieggolf-spreeuwen-komt-eraan

Hoewel ook de jongen uit een tweede legsel/vervanglegsel mogelijk al uitgevlogen zouden moeten zijn...
Groet, Morten


keesschreven

Op basis van de poten (vooral foto 1) zou het een lijsterachtige of spreeuw moeten zijn. Spreeuwen hebben een gehoekte ondersnavel en dat lijkt hier niet het geval (maar lastig te zien). De proporties van de snavel en de veertjes erbovenop (foto 1-2) passen m.i. beter op merel.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Observer

Bedankt voor jullie reacties Morten en Kees.

De determinatie van Kees lijkt mij heel plausibel, en zoals ik het nu begrijp zijn merelnesten ook veel makkelijker door katten te benaderen dan spreeuwennesten.
Daarom heb ik de waarneming inmiddels aangepast.
Groeten, Ed