Predatie jonge torenvalken door havik

Gestart door s.prins, juni 21, 2022, 09:42:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

s.prins

Op ons erf hangt een nestkast met 5 jonge ,bijna vliegvlugge torenvalken. Sinds een aantal dagen is deze kast ook ontdekt door een adulte vrouw havik die vermoedelijk ergens in de buurt een nest heeft. Van de 5 jongen zijn er al 3 gepredeerd en de havik hangt meerdere dagdelen rond de kast, wat leid tot paniek bij de adulte torenvalken. Ik neem aan dat er tegen deze predatie niet veel te doen is, helpt het om voor volgend broedseizoen een verticaal plankje voor de invliegopening te plaatsen tegen predatie van havik? Of worden de juvenielen tegen de tijd van uitvliegen sowieso wel gepredeerd wanneer en havik hier weet van krijgt?

Alvast dank voor de reactie!

Sven

Natuur123

Oei, een lastige vraag. Ik denk dat er niet veel tegen te doen is. Als er nu al 3 jonge vogels gepredeerd zijn, is er best een kans dat dat met de andere 2 vogels ook nog gaat gebeuren. Een Sperwer, zeker een vrouwtje, kan daar inderdaad best toe in staat zijn. Overigens is er een tijd(je) geleden ook iets soortgelijks op ik meen de bbc geweest, waarin een Boomvalk jonge Torenvalken probeerde te pakken. Dat is natuurlijk wel een wat ander verhaal dan dit, maar misschien dat het filmpje nog op youtube staat ofzo.

OJGoreng

Kans is groot dat de havik blijft terugkomen tot er niets meer te halen is. Er is een reden waarom kippen- en duivenhouders vaak niet zo blij zijn met die beesten, om het zacht te zeggen.
Met vriendelijke groet, Zainal