Chalcidoidea ? of andere groep ?

Gestart door karinarie, juni 20, 2022, 18:00:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

karinarie


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/246189065/.
1 Bronswespachtige onbekend - Chalcidoidea indet. imago, gezien
datum: 2022-06-20
locatie: Meijendel - Vlakte van Waalsdorp (ZH)

foto's:















Op omgewaaide Grauwe abeel . Hier bevond zich een mierenstraat . ( lasius spec. , waarschijnlijk brunea ). De wesp deed ook sterk denken aan een mier , maar zag geen interactie tussen deze twee soorten Lengte 2.7 mm.

Milo van Loon


paulhoekstra

Inderdaad een vrouwtje Eupelmidae en het genus Anastatus. Er is net voor het eerst een Anastatus voor NL gepubliceerd: https://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/literature2/reference.php?id=6923, maar ik denk dat dit een andere soort is, omdat de lichte band in de vleugels ingeknepen is, bij vrouwtjes van A. bifasciatus moet die band niet smaller in het midden zijn. Als je het beest verzameld hebt kan je het beste contact opnemen met Sandrine Ulenberg denk ik.
groeten,
Paul

karinarie

Hallo Paul en Milo ,
Aan deze familie had ik inderdaad ook gedacht , maar  heb nauwelijks of geen kennis  van deze groepen . Het verzamelde exemplaar is nog in mijn bezit . Het zou  leuk zijn als het hier om een nieuwe soort gaat . Hoe neem ik contact met Sandrine Ulenberg ?

Groetjes Arie

paulhoekstra

Ik zal je een pm sturen met het mailadres van Sandrine. Mocht ze er geen interesse in hebben, dan zou je het eventueel ook naar mij kunnen sturen, maar dan blijft het misschien liggen tot de winter voor ik er aan toe kom.
groeten,
Paul

karinarie

Hallo Paul ,
Ik ga actie ondernemen .

Groetjes Arie

karinarie

Hallo Paul ,
Het beestje was helaas te veel beschadigd om op te sturen . Sandrine Ulenberg kon ondanks de goede foto's niet voldoende kenmerken zien om tot een soort
te komen . Zeker is wel dat het geen Anastatus spec. is . De volgende keer is het waarschijnlijk beter om het direct in alcohol te bewaren ?

Groetjes Arie

paulhoekstra

Hallo Arie,

Verrassend dat het geen Anastatus is! Ik zie nu dat er ook ondermeer in het genus Eupelmus soorten voorkomen met verdonkerdere vleugels, misschien ook in andere genera.

Jammer dat het beest beschadigd is. Ikzelf bewaar dit soort kleine beesten inderdaad meestal direct in alcohol, of soms als ze net groot genoeg zijn plak ik ze op de punt van een kartonnetje.

Groeten,
Paul
groeten,
Paul

karinarie

Hallo Paul ,
Ik ben nog terug gegaan naar de vindplaats maar helaas zonder resultaat .

Groetjes Arie