Hoofdmenu

Huiskatten

Gestart door jck, juni 18, 2022, 18:59:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Normaal gesproken volg ik de discussies op dit forumonderdeel niet - als dit al elders uitgebreid besproken is, mijn excuses.

Ik was een beetje aan het bladeren in de database en ik kwam Huiskat tegen -

https://waarneming.nl/species/20332/photos/?

Wat is nou de meerwaarde om  huiskatten in NL te registreren? Sommigen zijn ook niet in de natuur waargenomen. Ik krijg het idee dat de meeste foto's binnenshuis al verwijderd zijn maar deze is hieraan onstsnapt -

https://waarneming.nl/observation/245201728/

James

tekenaar

#1
https://waarneming.nl/observation/230351287/

Er zitten toch wel leuke katten tussen. Is dit echt een huiskat en is op basis van deze foto's echt een (hybride met) wilde kat uit te sluiten? De mening van de validator is duidelijk, maar de staart is toch wel dik en er loopt geen aalstreep over de staart. Foto's van zulke exemplaren kunnen best helpen om je scherp te houden.

Ook waarnemingen in ecoducten en dergelijke kunnen best belangrijk zijn. 

99% van de huiskattenwaarnemingen horen m.i. ook niet in de database thuis. Maar ik denk dat de validatoren wel wat beters te doen hebben als systematisch huiskatten waarnemingen afkeuren. Geen eer aan te behalen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jck

Beste admin(-s),

Twee berichten zijn hier verwijderd. Terwijl ik alle begrip voor heb dat niet alles gepast is en sommige uitingen verwijderd moeten worden, vind ik dit geval te ver gaan. De tweede reactie (van Paul Veenvliet, ook admin) is ook zomaar weggehaald terwijl dat uitsluitend een reactie op mijn vraag was. Ik had het eventjes gezien gisteravond; hij had ook een link geplaatst die ik van plan was om vandaag te bekijken. Helaas...

Ik heb hier eerder in een andere discussie voor gepleit: als een reactie verwijderd wordt, willen jullie  dat aub vermelden ( "x-aantal reacties verwijderd - overtreding forumregels" o.i.d.).

James

Maakun

Ik weet niet of het veel nut heeft, maar zelf voer ik ze welleens in als ze los in een lokaal natuurgebied lopen. Maar dan vallen ze eigenlijk meer onder verstoringen.
Gr, Maarten

petermeer

#4
Citaat van: jck op juni 19, 2022, 08:21:34 AM
Beste admin(-s),

Twee berichten zijn hier verwijderd. Terwijl ik alle begrip voor heb dat niet alles gepast is en sommige uitingen verwijderd moeten worden, vind ik dit geval te ver gaan. De tweede reactie (van Paul Veenvliet, ook admin) is ook zomaar weggehaald terwijl dat uitsluitend een reactie op mijn vraag was. Ik had het eventjes gezien gisteravond; hij had ook een link geplaatst die ik van plan was om vandaag te bekijken. Helaas...

Ik heb hier eerder in een andere discussie voor gepleit: als een reactie verwijderd wordt, willen jullie  dat aub vermelden ( "x-aantal reacties verwijderd - overtreding forumregels" o.i.d.).

James
Ik heb hier 2 berichten verwijderd en had het inderdaad even moeten melden. Sorry daarvoor.

Rob zat weer op een van zijn stokpaardjes en had daarbij, wat mij betreft,  een paar fatsoensregels overtreden en is om die reden voorlopig even niet op het forum.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

jck

Peter, bedankt voor het herstellen van het bericht van Paul en jouw uitleg.

Paul - ja, goede argument om de katten te registreren, mits ze aanleiding geven om aan de echte wilde kat te gaan denken.

En wat te doen met al de waarnemingen  die niets met de missie van Waarneming te maken hebben? Ik kan me voorstellen dat de validatoren geen zin hebben om al de foto's van Minoesje langs te gaan en afkeuren. Maar wat als je een paar mensen aanstelt die evt bereid zijn om dit soort onheil langs te lopen en behandelen: je zou een standaardberichtje kunnen opstellen dat de waarnemer in de mail krijgt " Waarneming.nl verzamelt alleen waarnemingen van katten als er mogelijke spraak is van een echte Wilde kat of een hybride. Deze waarneming voldoet hier niet aan. Als u de waarneming niet zelf verwijdert, wordt het na 30 dagen gewist. Wij rekenen op uw begrip". Of iets dergelijks. Zo raak je al die Siamezen, poesje-op-de-bank, zwart-wit gevallen enz snel kwijt.

James

Merel

Je zou het registreren van (mogelijk) verwilderde katten in (de buurt van) natuurgebieden eventueel kunnen toejuichen om knelpunten met predatiedruk in kaart te brengen. Ik weet niet of Waarneming.nl daar iets mee doet? Ik zal eerlijk zijn, in bijvoorbeeld Friesland voer ik de helft van de vossen en steenmarters niet in, juist omdat ik eigenlijk niet perse mee wil werken aan nog hogere predatieafschot in de provincie. Dus deze opmerking van mij is wat dubbel. IK heb overigens geen hekel aan katten, voordat iemand die conclusie trekt, en heb er zelf ook 1. Binnen.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

hans parlevliet

maar een verwilderde kat is toch een exoot?
mvg
Hans

peterv

Citaat van: tekenaar op juni 18, 2022, 22:21:40 PM
99% van de huiskattenwaarnemingen horen m.i. ook niet in de database thuis. Maar ik denk dat de validatoren wel wat beters te doen hebben als systematisch huiskatten waarnemingen afkeuren. Geen eer aan te behalen.
Ik voer alle huiskatten in die ik op mijn wildcamera's aantref en ook alle huiskatten op meer dan 100 meter van bebouwing. Al of niet verwilderde katten kunnen impact hebben op andere fauna en alleen al om die reden vind ik het nuttig deze te registreren. Het helpt ook bij discussies over bijvoorbeeld predatie. Zeker met wildcamera's is het heel goed mogelijk om het relatieve voorkomen van bijvoorbeeld katten, vos, marters enz ten opzichte van elkaar te onderbouwen. Kom soms in discussies met mensen die stellen dat in gebied X echt een groot predatieprobleem is door zwerfkatten (zonder nader bewijs) die ik dan de vraag kan stellen: "hoe komt het dan dat ik daar na >10.000 waarnemingsuren niet/nauwelijks katten op mijn cameravallen heb?"

Of mijn kattenwaarnemingen worden goedgekeurd of afgekeurd boeit me niet zo. Ik zou wel ernstig bezwaar hebben tegen verwijdering.

(Foto's van) katten op de vensterbank zijn een ander verhaal. Die horen niet in de database.
Peter Venema

peterv

Citaat van: Merel op juni 19, 2022, 14:36:59 PM
Ik zal eerlijk zijn, in bijvoorbeeld Friesland voer ik de helft van de vossen en steenmarters niet in, juist omdat ik eigenlijk niet perse mee wil werken aan nog hogere predatieafschot in de provincie.
Dat kan je ook anders oplossen, bijvoorbeeld met een km-vervaging en/of embargodatum. Als je zulke waarnemingen bijvoorbeeld met een embargo van 10 jaar invoert blijven ze zo lang verborgen dat ze als historische referentie wel van belang blijven maar niet gebruikt kunnen worden voor actueel faunabeheer. Ik zou het jammer vinden als je waarnemingen om zo'n reden verloren laat gaan.
Peter Venema

marcel234

Citaat van: peterv op juni 19, 2022, 22:12:18 PM
Citaat van: Merel op juni 19, 2022, 14:36:59 PM
Als je zulke waarnemingen bijvoorbeeld met een embargo van 10 jaar invoert blijven ze zo lang verborgen
Het viel me juist op dat ze op de nieuwe site wel zichtbaar waren.