Obs vindt dit een Dertienstippelig lieveheersbeestje <- schaakbord

Gestart door JoostD, juni 14, 2022, 19:07:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

JoostD

En ik weet eigenlijk niet waar ik naar kijk:

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/245427334/.
1 Dertienstippelig lieveheersbeestje - Hippodamia tredecimpunctata
datum: 2022-06-11
locatie: Noordwijkerhout - Klein Leeuwenhorst (ZH)

foto's:




Iemand een richting?
Bedankt, Joost

Rayan Majoor

Dertienstippelig lieveheersbeestje klinkt niet als een onlogische optie voor mij :angel:
Kijk eens op de soortpagina, dan zie je waarschijnlijk wel waar de beeldherkenning dit vandaan haalt, en waar je naar kijkt...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

JoostD

Rayan bedankt, ik had al gekeken, nog een keer gedaan. Ik mag weer langs bij de opticien want ik zie het nog steeds niet  :huh: Joost

Henri van Dodeweerd

Dit is het larfje van het dertienstippelig LHB. Als je op de soortpagina naar beneden scrolt, dan zie je daar de larfjes. Kijk dan vooral naar het patroon van de gelige vlekken.

Als je de waarneming aanpast naar larve/nimf, dan is dat voor de admin weer makkelijker ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rayan Majoor

Wat overigens wel zo is, is dat deze larve klaar zit om te verpoppen... dus iets meer gekromd dan normaal, en de kleuren zullen iets valer zijn. Maar toch is de larve goed te herkennen (als je de soort kent)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Gerrian

#5
Larve klaar om te verpoppen, een prepop dus. Maar ik zie er geen dertienstippelig lieveheersbeestje in. Ik denk aan schaakbordlieveheersbeestje, maar ik wil hem nog even goed bekijken op mijn computer voor ik hem valideer en die staat nu al uit. Wordt vervolgd dus.

JoostD


Gerrian

#7
Hier zijn vijf foto's van een prepop, twee van een dertienstippelig en drie van een schaakbordlieveheersbeestje. Voor mij is het duidelijk.

JoostD


Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Gerrian

Ik vind het zelf heel leuk om de ontwikkeling van larve naar imago te volgen en vast te leggen. Mooi dat deze hobby ook nuttige informatie oplevert voor anderen.