Buizerd

Gestart door marijkehuysse, mei 29, 2008, 21:38:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

marijkehuysse

Buizerd toch??

groet,
Marijke

Geert-Jan Kroon

Ja inderdaad. Lag ie zo op de grond?
Groet,

Geert-Jan Kroon

marijkehuysse

Ja.
En het lijkt of hij dreigt maar hij had constant z'n bek open, het was daar ook heel erg warm (heel beschut) en hij lag pal in de zon.

Marijke

Rinie van Reenen

En hij heeft vliegen over zich heen. Dan ligt'ie daar vast niet op zijn plek...
Groet, Rinie van Reenen

marijkehuysse

Dat dacht ik ook niet!

Vliegen heb ik trouwens ook wel op verder gezonde jonge steenuiltjes zien zitten.

Marijke

BramtK

Deze Buizerd had nog in het nest moeten zitten! Kan je iets meer vertellen over de omstandigheden waarin je 'm aantrof Marijke?

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

marijkehuysse

De buizerd was duidelijk niet fit. Eerst leek het of hij nog dreigde maar bij nader inzien had hij constant z'n bek open. Dat moet wel tengevolge van de warmte geweest zijn want het was een heel beschutte plek en pal in de zon. Bloedheet!
Laten liggen leek mij niet in belang van de vogel en ik heb hem meegenomen.
Hij liet zich ook zo pakken.
Toen hij wat afgekoeld was werd hij vlotter.
Hij zit nu in de vogelopvang.

Het kan natuurlijk heel goed de laatste uit het nest geweest zijn, die schieten er nog wel eens bij in!
Oh ja, heb nog wel buizerds gehoord in de buurt (ben niet aangevallen :D )

groet,
Marijke

BramtK

Dat hijgen is gewoon, dat is voor een vogel de enige manier om af te koelen en in het dons en op een nest vaak vol in de zon, zitten jonge roofvogels bij warm weer dus te hijgen.

Ik weet niet of naar het asiel nou de beste oplossing is, niet in het minst omdat de zorg daar ook maar tot een bepaalde hoogte gaat. Zo'n vogel moet wel zelf leren jagen op een gegeven moment. De vogel terug in het nest zetten lijkt me eigenlijk beter, maar dan moet je wel weten waar het nest is en de middelen hebben om bij dat nest te komen. Maar het is zelfs niet ondenkbaar dat de ouders gewoon zijn doorgegaan met voeren. Het komt vaker voor dat jonge roofvogels het nest verlaten voordat ze goed en wel kunnen vliegen. Jonge uilen zijn daar nog vroeger mee en die moet je dus altijd laten zitten.

Maar goed, geen kritiek ten aanzien van de actie die je nu ondernomen hebt, wellicht wel iets (ook voor anderen) om de volgende keer dat men zoiets meemaakt te onthouden.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

marijkehuysse

Nogmaals, de buizerd was niet fit, en hij was ook erg mager.
Het is helemaal niet gezegd dat de ouders doorgaan met voeren van een jong dat nog in het nest zit als de andere al uitgevlogen zijn.
Van deze vogelopvang gaat hij zo snel mogelijk door naar de roofvogelopvang waar ze ervaring hebben met het weer uitzetten van de vogels.

Marijke

BramtK

Tsja, ik kreeg de indruk dat je het niet fit zijn verbond aan het hijgen en dat vind ik op zich dus geen aanleiding om aan te nemen dat er iets mis is.

Ik stel ook niet dat de ouders zonder meer doorgaan met voeren; ik zeg dat het heel goed mogelijk is, zeker als het jong bedelt en daar lijkt dit jong me nog uitstekend toe in staat. Daarnaast begrijp ik je niet helemaal al je zegt "Het is helemaal niet gezegd dat de ouders doorgaan met voeren van een jong dat nog in het nest zit als de andere al uitgevlogen zijn." Dit jong lag toch niet meer in het nest? (Overigens is ook dat scenario dan weer juist wel waarschijnlijk onder het voorbehoud dat er voldoende prooien kunnen worden verzameld.)

Mijn enige aanbeveling, die alleen aan jouw adres is bedoeld, is om terughoudend te zijn met het meenemen van jonge roofvogels en uilen omdat je denkt dat ze het niet zullen redden.

Ik denk dat in dit geval de interessante vraag vooral is waarom en hoe deze Buizerd uit het nest is geraakt. Verstoord door iemand die bij het nest is geklommen, uit de boom gewaaid enz.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

marijkehuysse

CiteerDaarnaast begrijp ik je niet helemaal al je zegt "Het is helemaal niet gezegd dat de ouders doorgaan met voeren van een jong dat nog in het nest zit als de andere al uitgevlogen zijn." Dit jong lag toch niet meer in het nest? (Overigens is ook dat scenario dan weer juist wel waarschijnlijk onder het voorbehoud dat er voldoende prooien kunnen worden verzameld.)

Je had het er toch over om een jong terug te plaatsen in het nest?

Marijke

BramtK

Ja, maar waren andere jongen dan al uitgevlogen?

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

harderbroek

CiteerJa, maar waren andere jongen dan al uitgevlogen?

Bram
Marijke en Bram,

Misschien heb ik iets gemist in deze topic, maar gezien de leeftijd van deze buizerd is terugplaatsen de beste optie.

Dit beest moet denk ik dus dicht bij het nest zijn gevonden.

Zoek een klimmer ( via plaatselijke werkgroep roofvogels )
Mogelijk kan die nog geplaats worden in ander nest waar jongen ongeveer dezelfde leeftijd hebben?

Deze vogel gaat het niet redden als die op de grond blijft liggen.

groet
Rob

Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland