Determinatie bonte spechten

Gestart door Denis Bruins, juni 12, 2022, 10:47:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Denis Bruins

Ik ben nog maar een jaar aan het vogelen, maar wel fanatiek en ben leergierig. Zoals bekend kennen we hier 3 inheemse bonte spechten. De kleine, middelste en grote. Bij allemaal hebben de adulte mannetjes rood op de kop. Nu vraag ik mij af of de plek wat rood is ook kenmerkend voor adulte bonte mannetjes is. Wat mij opvalt is dat de kleine op het voorhoofd rood is, de middelste heeft een volledig rode pet (juveniel mannetje grobo heeft dit ook) en de grote heeft het achterhoofd rood. In Handboek Europese Vogels heb ik hier niets over gevonden, het Handboek is overigens wel prachtig. Dan heb ik ook meteen een andere vraag. Is er ook een reden dat dit niet vermeld wordt of is dit gewoon mijn onervarenheid?

Jan Mudde

Citaat van: Denis Bruins op juni 12, 2022, 10:47:07 AM
Ik ben nog maar een jaar aan het vogelen, maar wel fanatiek en ben leergierig. Zoals bekend kennen we hier 3 inheemse bonte spechten. De kleine, middelste en grote. Bij allemaal hebben de adulte mannetjes rood op de kop. Nu vraag ik mij af of de plek wat rood is ook kenmerkend voor adulte bonte mannetjes is. Wat mij opvalt is dat de kleine op het voorhoofd rood is, de middelste heeft een volledig rode pet (juveniel mannetje grobo heeft dit ook) en de grote heeft het achterhoofd rood. In Handboek Europese Vogels heb ik hier niets over gevonden, het Handboek is overigens wel prachtig. Dan heb ik ook meteen een andere vraag. Is er ook een reden dat dit niet vermeld wordt of is dit gewoon mijn onervarenheid?

Hallo Dennis,

De locatie en formaat van het rood op de kop is idd kenmerkend bij de adulte "bonte spechten". Ik heb het Handboek er net even bij gepakt en ik zie bij alle afgebeelde adulte mannen een duidelijk streepje naar het rood op de kop lopen met daarbij een opmerking hierover. In de korte begeleidende tekst wordt er verder niets over vermeld, dat klopt. Echter de foto's laten in duidelijkheid niets te wensen over naar mijn mening. Daarbij is de locatie en vorm van het rood op de kop bij adulte mannen "bonte spechten" slechts één van de kenmerken en zijn andere kenmerken vaak duidelijker waar te nemen (je kijkt vaak schuin van onder tegen een specht aan en meest zie je ze op de rug of van een zijde). Ik vermoed dat daarom meer aandacht op die andere kenmerken gevestigd is dan op het rood op de kop. Alleen de auteur ( Nils van Duivendijk) kan je natuurlijk zijn motivatie geven waarom hij deze keuze gemaakt heeft .
Is je vraag hiermee een beetje beantwoord?
Grtz, Jan

PS ; je hebt een dijk van een investering in huis gehaald met HET Handboek!!!! Heel veel in bladeren op slechte vogeldagen en in de donkere wintermaanden. Weet niet of je fotografeert maar dan ook lekker al je foto's "langs het Handboek leggen", kijken en vergelijken. Vreselijk leerzaam. Ook als je naar een nieuw vogelgebied gaat van te voren via waarneming.nl kijken welke soorten je redelijkerwijs mag verwachten, dan deze vast in het Handboek bestuderen, dan herken je ze in het veld veel sneller!!
Veel plezier en succes met vogelen!!!
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Denis Bruins

Dankjewel voor deze uitleg Jan, deze uitleg klinkt heel logisch.
Het Handboek vind ik ook geweldig. Ik pak het er ook regelmatig bij wanneer ik foto's aan het bekijken ben of gewoon aan het bestuderen ben. Sommige vogels vind ik ook met Handboek nog best moeilijk, maar dat gaat vast nog wel beter worden naarmate ik ervarener word.
In oktober ga ik een week naar Schiermonnikoog en zal zeker kijken welke soorten ik daar kan gaan verwachten. Ook vogelen is verslavend haha