Onbekende wants

Gestart door gardensafari, februari 27, 2006, 20:59:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Vandaag tussen vele overwinterende Kleidocera resedae een enkele wants gezien van deze soort. Lengte ongeveer 2 tot 3 mm. Zaten aan de onderkant van eikenbladeren. Zaten goed vast, het wapperen met het blad deed ze niet loslaten. Het is denk ik een grondwants (Lygaeidae), maar welke? Doet denken aan Drymus sylvaticus, maar de poten eindigen veel lichter. Iemand enig idee?



Bij voorbaat dank,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Robert Heemskerk

Bedankt voor je reactie Hans!   :D  

gardensafari

Bedankt kerel! Toch nog iemand die mij dankbaar is. Ik vind het altijd heel vervelend als je een soort voor iemand benoemt en er kan vervolgens nog geen bedankje af!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

marcel123

#4
Hans, ik ben ook blij dat je een gebruikers van het forum weer een stapje verder geholpen hebt.

Mark van Veen

#5
CiteerDrymus brunneus
Mijn wantsenvriendje geeft een andere suggestie:

CiteerVolgens mij is het geen Drymus sylvaticus maar Drymus ryei.  De twee soorten zijn echter moeilijk uit elkaar te houden, en hier beslist dus de eerste indruk.  Verder zijn er nog een aantal Drymussoorten.  Wat me trouwens geregeld stoort bij dit soort zaken op Internet is dat mensen niet vermelden waar de foto genomen is.  Het zal wel in Nederland zijn, dat deze foto genomen is, maar dan nog, eikenbladeren vind je overal in Nederland.
groet,

Mark van Veen

gardensafari

Beste Mark,

Drymus-soorten zijn inderdaad erg moeilijk uit elkaar te houden. De determinatie D. brunneus is mij aangereikt door Hannes Günther. Dat is de man die de determinaties bewaakt op de wantsensite die hoort bij de keversite van Frank Köhler. Daarom riep zijn determinatie bij mij niet veel twijfels op. Alleen de pootjes zijn wat lichter dan ik eigenlijk zou hebben verwacht. Maar kleine kleurverschillen komen wel vaker voor bij overwinterende insecten.

Wat betreft de opmerking van jouw expert aangaande waar de foto is gemaakt, mijn excuses. Omdat ik mij altijd beperk tot mijn eigen tuin, zoals ook blijkt op mijn site, vergeet ik meestal dat veel mensen dat niet weten.

Misschien kun je hem nog een keer voorleggen aan je expert, nu met de volgende informatie erbij:

Foto genomen op 27 februari 2006 door afgevallen bladeren van de Amerikaanse eik om te draaien. Dit is gebeurd op de rand van mijn tuin en mijn piepkleine stukje gemengd bos in Harfsen, ongeveer 15 km oostelijk van Deventer en Zutphen. Ik zit op pure arme zandgrond met in het stukje bos veel Amerikaanse eik, grove den en berk met een ondergroei van vooral klimop.
Opvallend was nog dat onder heel veel bladeren Kleidocera resedae zat. De verhouding was ongeveer 25 K. resedae op 1 Drymus.

Als jouw expert het oneens blijft met Hannes, dan zet ik hem op Drymus spp, zowel op waarneming.nl als op mijn eigen site.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Mark van Veen

CiteerDe Drymus was toch geen Drymus ryei of D. sylvaticus.  Berend mailde terug
dat het zonder twijfel Drymus brunneus was, een in vochtige graslanden
algemene soort.  Met het materiaal ernaast klopt dit ook goed.

kortom, jouw determinatie blijkt prima!
groet,

Mark van Veen

gardensafari

Alle hulde voor Hannes dus. Maar kritisch blijven kan geen kwaad. Daarom heb ik ook een draadje geopend over de blauwe vleesvlieg.

Groetjes,

Hans

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Mark van Veen

Als je een dergelijke oproep hier plaatst en zelf gaat zoeken is dat natuurlijk prima, maar krijg je dubbele antwoorden. Mijn wantsenkennis is niet zo groot dus ga ik bij anderen te rade (een ander soort wantsenkennis dus). Als die dan antwoordt vind ik het wel zo fatsoenlijk het hier even te melden. Die kennis kent deze draad niet, alleen de foto en de tekst bij de foto.
groet,

Mark van Veen

gardensafari

Ik denk dat dubbele antwoorden en dus dubbele zekerheid zelfs beter is dan blijvende onzekerheid. Trouwens, ik was zelf al tot Drymus gekomen en twijfelde eigenlijk tussen twee of drie soorten. Ben blij nu zekerheid te hebben, dus bedank je kennis hartelijk van me!
Overigens wil ik mijn experts niet altijd lastig vallen en heb ik na plaatsing in dit forum 24 uur gewacht alvorens hem te vragen. De wantsenkennis hier echter is niet erg groot., heb ik gemerkt. En hoewel ik een eind kom met schildwantsen, zijn zeker de kleinere grondwantsen voor mij ook nog vaak een mysterie.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.