Op Iep in de Millingerwaard

Gestart door Sven, juni 07, 2022, 23:05:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sven

Ik heb ooit eerder een dergelijke pop gevonden op de tak van een iep in hetzelfde gebied, maar geen flauw idee wat het kan zijn.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/244609325/.
1 Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. pop, gezien
datum: 2022-06-07
locatie: Duffelt - Colenbrandersbos (GE)

foto's:


Rayan Majoor

#1
Het is een gemummificeerde rups, slachtoffer van een Aleiodes-wesp (dit zou dan Aleiodes praetor zijn). Op basis van kleine details lijkt me dat de gastheer een populierenpijlstaart was (alternatief is lindepijlstaart), maar dat zou je aan de hand van de aanwezige vegetatie moeten kunnen bevestigen.
In Achterberg & Shaw (2016) wordt vermeldt dat de mummy overwintert en de imago's vanaf eind juni vliegen (wat ook logisch is, want nu zijn er nog niet echt veel pijlstaartrupsen te vinden). Dat betekent dus dat hier waarschijnlijk straks nog een wespje uit gaat komen. Wel opvallend dat je deze op een stengel hebt gevonden, aangezien er in datzelfde artikel wordt vermeld dat de mummies vaak in spleten in de schors worden gevonden. Maar dit zal misschien meer het geval zijn bij de lindepijlstaart, aangezien de populierenpijlstaart vaak ook op jonge populieren zit en daar niet makkelijk een dergelijke plek kan vinden.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Sven

Bedankt! Erg boeiend dit. Dan zal het een lindepijlstaart zijn. Die gebruikt kennelijk ook wel eens iep als waardplant. De wesp voer ik nog apart in.