Op Fraxinus...

Gestart door Bart Hessen, juni 06, 2022, 19:23:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart Hessen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/244470753/.
1 Gewone tandpastakorst - Ochrolechia androgyna
datum: 2022-06-06
locatie: Steenwijk (OV)

foto's:





Dit is heel vreemd. Op W-zijde Fraxinus tussen veel Orthtricho-Physcietea soorten. Dacht aan L. barkmaniana, maar is K- (foto 3), C+rose (foto 2) en P- (foto 4, m'n P is niet helemaal kleurloos meer). Dit ken ik van Ochrolechia androgyna, maar die heb ik nooit in dit milieu gezien (en alleen op Q). Iemand een andere suggestie?

henkjanvdkolk

Door habitus en C-reactie denk ik ook aan Ochrolechia androgyna. Zaten er andere soorten op de boom die kenmerkend zijn voor zure schors (Hypogymnia, Evernia)?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Bart Hessen

Beste Henk-Jan,

Het rare is, deze rij essen (tenminste ten Z van deze boom) is vrij typisch bezet met O.-P. soorten (veel haarmuts, grote Physconia g., Punctelia's etc. Wel minder in N-richting. Helaas ben ik na het nemen van het monster snel in Z-richting teruggegaan naar de auto (het begon te gieten...). Ik ga er nog wel weer eens langs. Mocht je nog een andere suggestie invallen, dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet van

Bart

henkjanvdkolk

Lecidella scabra zit regelmatig op bomen en is ook C+ oranje. Habitus doet me daar niet direct aan denken, maar misschien is het dat toch wel, zou in ieder geval beter passen bij de begeleiders.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Bart Hessen

Dank, HenJan! E.e.a. nalezend zou L. scabra doorgaans K+geel zijn (maar niet altijd). Hij zou ook kristallen in cortex en medulla moeten hebben. Geen afbeeldingen van gezien. Wellicht kan ik eens proberen een coupe maken van het thallus.

Sander v Zon

Tijdens onze tijd in Amsterdam hebben Harold en ik ook Ochrolechia androgyna op een es gevonden, omringd door overwegend nitrofiele begeleiders. Dit lijkt mij een vergelijkbaar geval. Hoe deze ogenschijnlijke tegenstelling mogelijk is, geen idee!
Groeten,
Sander

Guido Berger

Androgyna is UV-
En de soralia van scabra UV+ roze (althans ik heb een notitie toegevoegd in mijn LGBI2 boek en dat zal vast kloppen).

lukasverboom

Citaat van: henkjanvdkolk op juni 07, 2022, 01:16:28 AM
Lecidella scabra zit regelmatig op bomen en is ook C+ oranje. Habitus doet me daar niet direct aan denken, maar misschien is het dat toch wel, zou in ieder geval beter passen bij de begeleiders.

Ik zie dat nou nooit! In welke situatie vind je dat? Zou het niet juist op zuurdere plekken te verwachten zijn?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

henkjanvdkolk

Citaat van: lukasverboom op juni 07, 2022, 12:52:05 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op juni 07, 2022, 01:16:28 AM
Lecidella scabra zit regelmatig op bomen en is ook C+ oranje. Habitus doet me daar niet direct aan denken, maar misschien is het dat toch wel, zou in ieder geval beter passen bij de begeleiders.

Ik zie dat nou nooit! In welke situatie vind je dat? Zou het niet juist op zuurdere plekken te verwachten zijn?

Vaak op de onderste meter van de boom, op vergelijkbare bomen als waar bijvoorbeeld Candelariella vitellina (ook een "zure steen"-soort die op bomen met verrijkte schors groeit) op groeit.
Ik weet niet of er ooit goed uitgezocht is of Candelariella vitellina op boom vs op steen, en Lecidella scabra op boom vs op steen echt dezelfde soorten zijn.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Bart Hessen

De UV-respons lijkt me goed om na te gaan. Ik heb zelf geen UV-lampje, maar wellicht kan Lukas dat een keer voor me bekijken. Sander, hebben jullie nog een monster van jullie "O. androgyna" uit Amsterdam? Wellicht goed daar nog UV op te zetten.
Ik weet het niet zeker, maar dit korstmos "ruikt" wat anders (in overdrachtelijke zin) dan O. androgyna. Morfologie lijkt aardig op de 2e foto van L. scabrata op de Verspreidingsatlas (https://www.verspreidingsatlas.nl/foto/10774 soredieus ex op iep). Kan wat mij betreft nog alle kanten op.

H Timans

Lijkt mij ook Tandpastakorst, gave vondst. Mogelijk begin van een trend? Wie kan het zeggen. In ieder geval interessant.
Mvg Harold Timans